Hoe kan het dat je de ene keer frisse lucht blaast (op warm eten blazen) en de andere keer warme lucht (condens op het raam)?

Hoe kan het dat je de ene keer frisse lucht blaast (op warm eten blazen) en de andere keer warme lucht (condens op het raam)? M'n vriend zei dat het door de kracht komt maar ik heb het getest en dat is niet waar :)

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is niet zo dat de temperatuur van het object verschillend is want als ik op mijn hand adem/blaas, voel ik ook verschil. Best apart...

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik zal wel een zeurdoos zijn hoor maaruh... Probeer het zelf eens: ademen (hard en zacht.. met open mond zeg maar) en blazen (met een "fluitmond" hard en zacht) Ademen is warmer dan blazen..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

De temperatuur van jouw adem is hetzelfde, maar de temperatuur van hetgeen waar je op blaast is anders. Dus jouw adem is koud ten opzichte van hete soep en hij is warm ten opzichte van een koud raam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens! :)
Als je op een ruit blaast dan is jouw adem warm ten op zichte van de ruit. Als de ruit koud genoeg is, condenseerd vocht in je adem op de ruit.

Blazen over het eten zorgt ervoor dat er vocht uit het eten sneller verdampt. Dat verdampen kost energie, war ervoor zorgt dat het eten afkoelt.

Dit effect doet zich ook voor bij het blazen over je hand: Als je zacht blaasd lijkt de lucht warm: De lucht komt uit je longen, waar het warmer is dan je handoppervlak: Je ervaart de lucht als warm. Als je harder blaast zorg je voor een snelere verdamping van 'zweet' uit je porien: Je hand koelt snel af en je ervaart het als koude wind