Geldt de vrije marktwerking ook voor orthodontisten en wat zijn mijn rechten?

Onze orthodontist komt opeens met de mededeling dat de 400 euro die onze verzekeraar vergoedt voor het aanleggen eerste beugel niet voldoende is. Of we zelf maar even 400 euro bij willen betalen. 2 jaar geleden, bij het eerste beugelbekkie in het gezin, was hier geen sprake van. Ik heb hier helemaal geen zin in, want ik ging er van uit dat mijn kind voldoende verzekerd was. Mag de ortho dat zomaar doen onder de nieuwe regels?
En mag ik nu de gegevens van de voor-onderzoeken (rontgenfoto's, 'happen') opvragen en naar een andere orthodontist gaan?

Ik ga hier natuurlijk mijn verzekeraar over bellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja helaas geldt de vrije marktwering ook voor de orthodontie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt over een aantal jaar zo duur dat het niet meer te betalen is.
We gaan Amerika achterna.

Het beste antwoord

Vrije markt heeft ook altijd te maken met vrije keuze. Je kunt dus overstappen naar wie en wanneer je maar wilt.

Je ortho mag dat doen, want de prijzen zijn vrij. Over de hapjes en de röntgenfoto's hoef je je al helemaal geen zorgen te maken. Die zijn namelijk jouw eigendom. Je hebt er immers destijds voor betaald.

In het puur theoretische geval dat de orthodontist je de andere medische gegevens niet mee zou willen geven, kun je een klacht indienen, want hij is dat verplicht. Dat hoeft niet eens via de nieuwe orthodontist, want dat dossier is ook gewoon jouw eigendom. Je kunt er dus zelf om vragen, en je moet (als je dat wilt) het zelf meekrijgen. Een antwoord als "dat sturen we wel naar de nieuwe orthodontist" hoef je niet te accepteren. Zo kun je het dossier ook zelf lezen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van wachtlijsten bij orthodontisten, maar ik geloof je wel hoor! :-) Zou het per regio verschillen? Misschien is het in de randstad wat drukker, dan in de provincie? Of misschien wel andersom omdat er in de provincie minder van die jongens zich vestigen. Als je nergens terecht kunt, of maanden moet wachten dan is dat natuurlijk ook een overweging voor de vraagsteller. Dus voor hij daar weggaat, eerst even informeren of er wel plaats is bij een ander. Wat mij betreft, goed dat je dit even aankaart in je reactie.

Andere antwoorden (1)

volgens mij hoort de orthodontist het daar eerst met julloi mee te overleggen, in ieder geval erop attent maken dat het niet vergoed word

in onze verzekering hebben we allemaal een bepaald 'beugel-bedrag' om het zo maar even te noemen

kijk, toen iik klaar was en de laatste dingetjes kreeg geplaatst zeiden ze vantevoren:
dit word niet gedekt door de verzekering en u zult dus die 80 euro uit eigen zak moeten betalen

succes en groetjes aan ilse :D