Waarom duurt het bij bepaalde medicijnen soms weken voordat ze beginnen te werken en bij andere merk je resultaat na de eerste inname?

Er zijn medicijnen waarbij men direct het positieve resultaat bespeurt. Andere hebben een aanloop periode nodig voordat resultaat zichtbaar is. Hoe kan dat? Waarom geeft de arts dan geen grotere dosis?

12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Sowieso is het zo dat sommige stofjes door ons lichaam als onbekend worden gezien. Als je dit stofje teveel in een lichaam stopt word het stofje meteen vernietigd. Als je dit een beetje toevoegd aan een pil, kan je lichaam er aan wennen. Daarom treed een paracetamol snel in werking aangezien dat niet voor ernstige ziektes is waar gevaarlijke stoffen voor nodig zijn.
Voorbeeld; Met een vaccin word er een stukje van de ziekte in je gespoten. Je word enige tijd ziek, maar je lichaam kan de ziekte 'onthouden' zodat je het de volgende keer minder erg of minder snel krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt per medicijn, maar laten we een antivirus pil als voorbeeld nemen.

Stel je hebt een bepaalde ziekte die een deel van het afweersysteem uitschakelt. Deze is dan alleen nog op te wekken met een ander(e) virus/bacterie.

De dokter geeft je dan een pil met bijvoorbeeld dat virus zodat je lichaam toch weer antilichamen gaat aanmaken. Maar zoals je waarschijnlijk al wist heeft elke bacterie een incubatietijd. Dus stel het duurt een week voordat je wat begint te merken van het ingenomen virus, dan is de incubatietijd voorbij.

Vanaf dat moment begint je lichaam antilichamen te maken waarmee dat andere virus ook weer kan worden uitgeschakeld.

Als een dokter je een hogere dosis geeft kan het virus gevaarlijk worden dus geeft hij je een kleine dosis.

Zoals ik al zei verschilt dit echt per medicijn, maar dit leek mij het makkelijkste voorbeeld.

Een ander klein voorbeeld is bijvoorbeeld een hormoonpil. Als je deze slikt dan zal deze pil je huidige hormoonniveaus uit evenwicht brengen. In eerste instantie gaat het lichaam dit tegen dus zul je niet meteen een verschil merken.
Echter, als je deze pil doorblijft slikken zul je na een tijdje toch resultaat krijgen omdat het lichaam deze ''nieuwe'' hormonen niet meer kan afstoten. Het lichaam zal deze hormonen dan als lichaamseigen zien en zal het dus werking hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit hangt minder van het middel af, als van de werking die het moet geven. Een NSAID bijvoorbeeld (ontstekingsremmende pijnstiller) werkt over het algemeen binnen een paar uur tegen de pijn. Maar er zijn minstens een paar dagen, en soms zelfs een paar weken nodig voordat het ook de ontsteking remt. Datzelfde geldt voor antidepressieve middelen die ook gebruikt kunnen worden voor zenuwpijn of slaapproblemen. Neem je amitriptyline (een tricyclisch antidepressivum) tegen zenuwpijn of slaapproblemen, dan werkt het binnen een paar uur of in elk geval na een paar dagen. Maar voordat het effect heeft op een depressie, heb je een week of zes nodig. Daarbij is ook voor een depressie de dosering veel hoger, maar dat terzijde.

Sommige lichaamssystemen laten zich nu eenmaal sneller beïnvloeden dan andere. Een symptoom bestrijden is meestal gemakkelijker dan een ziekte afremmen of genezen. Zo werkt een pijnstiller vaak binnen een half uur (of bij intraveneuze toediening soms binnen enkele minuten) terwijl een antibioticum vaak minimaal en week geslikt moet worden voordat de bacterie helemaal weg is. Dat is niet omdat een antibioticum minder snel wordt opgenomen dan een pijnstiller, maar omdat het gewoon een heel andere taak voor zich heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt af van het werkingsmechanisme. Een pijnstiller kan snel werken omdat hij de aanmaak en werking van pijnveroorzakende stoffen direct remt. Gevolg: minder pijnveroorzakende stoffen en dus minder pijn. Andere medicijnen, bijvoorbeeld ontstekingsremmers, remmeneen deel van een ontstekinfsproces. Maar daarmee is zo'n ontsteking niet meteen weg. Het lichaam krijgt wel een hulpmiddel om de ontsteking te verminderen en zal zo na enige tijd de onsteking kunnen stoppen. Of antidepressiva: deze verhelpen een disbalans in je hersenen maar voordat het hele systeem weer goed werkt moet er nogal wat gebeuren, dit duurt enkele weken