Vanaf welke leeftijd hebben kinderen tegenwoordig een mobiel?

Een vriendin en ik vroegen ons dit af. Wij hebben allebei geen kinderen, maar ouders van jonge kinderen weten dit vast. Ook vroegen we ons af: wil een kind dat zelf graag, of geef je het als ouders omdat je het een veilige gedachte vindt (of een andere overweging)? Vanaf welke leeftijd gaat sociale druk een rol spelen hierin? En ook: geven ouders meestal hun kinderen een mobiel, of sparen/werken kinderen daar zelf voor?

Bij eerdere vragen zag ik staan de vraag van een ouder vanaf welke leeftijd je je kind een mobiel geeft, maar dat is een vraag naar wat ouders verstandig of normaal vinden, en wij vroegen ons af wat zo'n beetje de praktijk is, wat je bijvoorbeeld ziet op scholen. Daarbij was die vraag al twee jaar oud, dat zou verschil kunnen maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de vervroegende trend zich doorzet, worden ze er over 20 jaar mee geboren.
Ik ken een joch van 6 met een mobiel.

Het beste antwoord

Ik ben leerkracht van een groep 6, kinderen in de leeftijd van 9 a 10 jaar.
In mijn groep hebben bijna alle kinderen een mobieltje.
Er zijn er zelfs een paar met 'n blackberry.
Een jongetje kreeg 'n blackberry in ruil voor een melkkies.
Van de tandenfee gekregen dus.
Vrijwel alle kinderen hebben hun mobieltje gekregen.
Niet voor gespaard dus.
Je zou denken dat ik op een sjieke school werk, maar niks is minder waar: Mijn school is een zogenaamde 'gekleurde' school, die in een achterstands/probleemwijk staat. Op onze school zitten uitsluitend nog kinderen van allochtone afkomst.

Verder als antwoord op jouw vraag:
De kinderen vinden het vooral stoer om met hun mobieltje rond te lopen. Een enkeling gebruikt het ding ook echt om bv even mama te bellen om te vragen hoe laat ze vanmiddag thuis is.
Het is voor deze jonge kinderen dus gewoon superwijs om ermee te showen. Het bekende grote mensen imitatiegedrag dus.
Natuurlijk is het ook zo dat je er al snel 'niet meer bijhoort' als je een van de weinige bent die nog geen mobieltje heeft. Daar begint de sociale druk dus eigenlijk al.

Overigens: Op onze school leveren de kinderen hun mobieltje 'smorgens in, en krijgen ze die om 3 uur weer retour. Als ze hun mobieltje niet inleveren, en het ding gaat af onder de les dat zijn ze hun mobiel de rest van de week kwijt, en krijgen ze 'm vrijdagmiddag weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de één of andere reden verbaast het me niet dat juist op een 'gekleurde' school alle kinderen zo'n ding hebben. Naar mijn idee is het dan ook vooral als speeltje en omdat het blijkbaar stoer is om zo'n ding te hebben, en niet zozeer omdat het 'nodig' zou zijn om contact te leggen of omdat het de ouders een veilig gevoel geeft als hun kinderen 's avonds laat alleen over straat gaan of met de trein reizen, want dat doen ze op die leeftijd amper (als het goed is). Maar een zinnig antwoord, als leerkracht maak je dit soort trends immers direct mee.

Andere antwoorden (3)

Heel veel kinderen krijgen een mobieltje tegen de tijd dat ze naar de middelbare school gaan, zeker als ze daarvoor een eind moeten fietsen. Er zijn op de basisschool wel kinderen met mobieltjes, maar dat is zeker niet standaard. Mijn dochter zit in groep 7 en is een van de vele zonder mobieltje.
Op school zijn mobiele telefoons bovendien verboden, dus het is ook niet aantrekkelijk om ze mee te nemen en ermee te showen. Als een kind wel een mobiele telefoon nodig heeft om een bepaalde reden (na schooltijd ergens heen en ouders moeten kunnen bereiken bijvoorbeeld) dan kan dat, maar dan moet de telefoon op school ingeleverd worden en krijgt het kind die na schooltijd terug.

Toegevoegd na 26 seconden:
een van de velen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is heel verschillend, ikzelf ben 23 en heb toen ik in groep 7 gehad zelf gespaard voor mijn eerste mobiele telefoon, ik was toen wel echt 1 van de eerste. Het kan afgangen van waar je woont, wat voor school het kind zit, het milieu waar het kind in opgroeit. Op de middelbare school is er geen ontkomen maar aan, maar de eerste mobieltjes worden vaak al aangeschaft op de basisschool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ons geval is onze zoon 10 en onze dochter is 6. Zij hebben de oude iPhones van ons gekregen, toen wij een nieuw toestel mochten uitzoeken. In eerst instantie voor de apps ( spelletjes ) en nu gebruikt onze zoon de telefoon als hij bij vriendjes gaat spelen. Als hij dan naar huis moet komen kan ik hem bellen of in sommige (nood)gevallen) kan hij alleen ons bellen.