Kun je in een lucide droom ook daadwerkelijk dingen voelen die je in het echte leven ook kan voelen, zoals het gevoel van een orgasme of klap?

Ik ben al een tijdje research aan het doen over lucide dromen, en het lijkt me wel leuk om er zelf ook eentje ''op te roepen''. Maar nu heb ik nog een vraagje, eentje die ik nergens kan vinden. Ik vraag me af of je in een lucide droom ook echt dingen kan ''voelen'', die je in het echte leven ook kan voelen. Zoals het fijne gevoel van een orgasme, of het pijnlijke gevoel van een klap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (9)

Ik heb elke dag lucide dromen en ja je voelt gewoon alles nou bij mij teminste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is, dat je inderdaad de gevoelens ervaart bij een lucide droom zoals ook in de werkelijkheid. De gevolgen zijn er alleen niet altijd bij het ontwaken en dat is in sommige situaties maar gelukkig ook!!!
Bijvoorbeeld: het krijgen in de droom van een enorme dreun tegen het hoofd deed ongelooflijk veel pijn: ik zag sterretjes en het was even zwart voor de ogen.... maar die pijn was weg toen ik volledig wakker was. Wat overbleef was grote verbijstering en na voelen aan de plek van de dreun: geen bult, geen pijn, helemaal niks ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Ik ben niet bij GV op plusjes te scoren, dus helemaaaaal geen probleem!
Als jij er wat aan hebt, dan vind ik dat fijn :-)
Absoluut, wat je voelt is heel echt. Alleen is mijn ervaring wel dat het soms niet goed 'lukt' om iets te voelen, omdat ik mij - tijdens de droom - teveel zorgen maak over 'hoe' het zou moeten voelen bij dingen die ik in het echt nooit gedaan heb. Meestal lukt dat echter toch goed. Ik heb vannacht bijvoorbeeld voor het eerst over water gelopen, en hoewel ik dat in het echt uiteraard nog nooit gedaan heb, voelde bijvoorbeeld het feit dat het water met elke stap iets inveerde, zeer reëel aan :-)

Antwoord is dus: ja, zeker. Alleen bij dingen waarvan je je moeilijk kunt voorstellen hoe het voelt, lukt het soms bij een half-lucide droom niet zo goed. Maar dat heb ik zelf dus alleen in dromen waarin ik wel lucide ben, maar waarin het sturen van de droom sowieso niet zo heel goed lukt. Eigenlijk zijn dat een beetje de mislukte dromen voor mij, waarin ik wel steeds bij mezelf denk dat ik eigenlijk iets anders zou willen dromen dan wat ik op dat moment droom, maar gewoon niet kan verzinnen wat ik wél zou willen dromen, en dan dus maar blijf hangen in de oude droom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de andere antwoorders: Ja, je kunt alles voelen net als in het echt! :-)

Zoals een ander al zei, zijn de gevolgen meestal gelukkig niet meer te voelen als je wakker wordt, maar ik moet zeggen dat het bij het orgasme (wat je in je vraag noemde, anders had ik het niet snel genoemd in mijn antwoord) anders was dan bij een flinke dreun op het hoofd. Het gevoel dat je op wolkjes loopt na een heerlijke vrijpartij, kan na een lucidedroom net zo aanwezig zijn als in het echt!

Verschil met een dreun is wellicht dat er bij een dreun fysiek niet daadwerkelijk letsel wordt aangebracht, maar dat er bij (lucide) dromen van orgasmen wèl daadwerkelijke fysieke veranderingen zijn. ;-)

Maar weet je wat ikzelf nog veel leuker vind? Wanneer je een lucide droom hebt, waarin je de pijn van een dreun op het hoofd niet of véél minder erg voelt als eigenlijk reëel zou zijn! Een soort 'super-power-dromen'! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een neveneffect van sommige antidepressiva is luciede dromen. Maar ik zou het nu niet gaan nemen om dat eens mee te maken.
Succes met je onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is echt helemaal geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant om te weten Evarist21
Ik kwam ooit in een boek (Midas Dekkers geloof ik, correct me if I'm wrong)) een anekdote tegen van een figuur die was gestopt met roken omdat ie erachter was dat ie ook tijdens zijn droom kon roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dit soort dingen gebeuren regelmatig bij mij. Het is meestal geen pretje. Soms droom ik zelfs dat ik droom en dat ik moet stoppen en niet bang zijn en gewoon wakker moet worden. Dat lijkt soms lang te duren al kun je natuurlijk nooit inschatten hoe lang dit "gevecht" werkelijk heeft geduurd. Als ik dan eindelijk wakker ben geworden, wat dus soms lang lijkt te duren, voel ik me totaal uitgeput. Geen aanrader dus. Ik zelf zou er niet aan beginnen te proberen zo'n droom "op te roepen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik droom dan droom ik ook met gevoel en gehoor en alles erop en er aan. Zo droomde ik laatst dat ik bij de tandarts lag en hij trok me alles eruit en deed er direct een rubber kunstgebit in. Nou ik vond dat vreselijk en het zat heel pijnlijk. En het proefde naar rubber. Ik kreeg in mijn droom echt een opgezette en pijnlijke mond. Ik kon het met mijn tong voelen. En toen ik wakker werd zat ik nog met mijn tong over mijn gehemelte te voelen en pas toen besefte ik dat het maar een droom was, Ik was nog nooit eerder zo blij dat ik wakker was. Alle pijn weg ,de zwelling weg, en de smaak weg.
Je hoort ook wel eens verhalen over bed plassende kinderen, in hun droom moeten ze naar de wc toe en dan staan ze in hun droom ook werkelijk voor de wc te plassen en dan gaat het mis.
Ook is het algemeen bekend dat je in je droom een orgasme kunt krijgen. Dat voel je in je droom ook daadwerkelijk. En soms dan ligt het resultaat ervan zelfs in het echt op het onderlaken. Dus ja in je droom kun je dingen voelen ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan echt.
Je schrikt je rot, vlieg overeind in bed, doe het licht aan.
En dan:
Helaas je ziet niks.
Dit kan bij een prettige als minder prettige ervaring zijn.