Wat betekent het als je op veertienjarige leeftijd ineens de aderen in je hand, akelig goed kan zien?

Het zit zo: ik ben vannacht even wakkergeworden om naar het toilet te gaan en schrok me kapot doordat mijn aderen opgezet waren. Je kon ze wel nog makkelijk induwen maar ze vormden meteen terug in die opgezette vorm, nu is het ver weg getrokken maar ik wil weten of ik me zorgen moet maken.

Kan het volgende een rol spelen?
Ik ben de laatste tijd 2 kilo bijgekomen. Of misschien het volgende:
En ik heb net een superfanatieke sportdag achter de rug waarbij ik echt overal spierpijn heb.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het valt me op dat veertienjarigen zich opeens akelig bewust worden van alles wat er met hun lichaam aan de hand is. Dat is natuurlijk ook een heleboel, want je bent enorm aan het veranderen van kind naar volwassene. Maak je niet te veel zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is normaal. Je hebt allicht een dunne huid. Ben je erg blank?
Je komt uit je warme bed.
Daarom zijn die adres zo zichtbaar.
Maak je geen zorgen, mijn aders zijn ook zichtbaar, en dat is al 60 jaar. !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg blank? Nee, ik ben half Marokkaans en ben zeer getint. Maar ik vind het toch raar, zo opeens, want ik zag mijn aderen zo duidelijk pas die avond, terwijl die sportdag al om half 3 was afgelopen. En als het wel iets kan zijn, wat kan het ergste dan zijn? Ik vind het echt niet normaal hoor. Het lijkt me gewoon niet gezond, want het is niet permanent, nu is het weer, en straks is het weer over. Maar ik voel me niet raar dus ik wacht het gewoon af.

Antwoorden (5)

Het is absoluut niet erg als je het een keer ziet, als je een sportdag heb gehad en spierpijn heb, is het zelfs logisch! Je moet je pas zorgen gaan maken als je het vaker ziet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is normaal.
Let maar op, bij elke man zie je aderen op zn armen en/of handen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet duidelijk geweest: het gaat hier niet om iets permanents, maar om iets dat de laatste tijd afentoe voorkomt.
Bij de ene persoon vallen ze wat meer of dan de ander. Bij mij kan je ze niet zien op mijn hand, maar als ik sport worden ze wel zichtbaar. Het is dus volgens mij normaal dat de aderen zichtbaar worden, er gaat namelijk meer bloed naar je handen toe.

Pas als je er vaker last van hebt, of je hebt nog andere klachten dan zou ik naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aders in je lichaam die in de buurt van de huid zitten kunnen meer of minder zichtbaar zijn. Dat is heel normaal. Dat is een manier van het llichaam om de temperatuur te reguleren. Door de aders dichter bij het oppervlak te brengen raak je makkelijker warmte kwijt. Aan de andere kant verdwijnen ze bij afkoeling weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn de spieren die de bovenliggende aderen naar buiten duwen.