Hoe bedwing je snel opkomende paniek, zenuwen, stress, angstaanvallen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet echt een antwoord congoleo. Ik wens je wel heel veel sterkte. En ik stuur je hierbij een virtuele "hug".

Het beste antwoord

Ik begreep dat je ziek bent en nogal wat voor de kiezen krijgt. Paniekaanvallen zijn zeker niet gek maar wel erg lastig, natuurlijk vliegt je het een en ander dan aan. Probeer rustig te blijven (hoezo bij paniek, hellup) adem diep in en bijna fluitend uit, tot je niet verder uit kun ademen, dit om te voorkomen dat je gaat hyperventileren. Ik trommelede dan de hele tijd met mijn handen/vingers, puur het verleggen van de stress. Je kunt er medicijnen voor vragen, maar het vervelende is dat dat pas na een aantal dagen gaat werken. Wat bij mij wel de scherpe randjes eraf haalde was sedatif, een homeopatisch tablet, verkrijgbaar bij de drogist, maar dat zul je zelf uit moeten vinden. Praten helpt, daar zijn mensen voor, probeer daar zo snel mogelijk een afspraak (via je huisarts) te regelen, vaak kunnen zij het een en ander objectief voor je op een rijtje zetten, en kun je daar je angsten uiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Rustig, bewust en diep ademhalen. Herhaal dit een tijdje en denk ondertussen zoveel mogelijk aan fijne dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn niet te bedwingen... Dus zelfs niet proberen... Ze overkomen je en ze gaan vanzelf weg... Iets wat snel komt gaat ook snel... Zie dat en accepteer het... Net zoals een onweersbui, zo is die daar en zo is die weg... Dus onderga het, en door het gewoon te ondergaan wordt het minder...
Bedwingen is precies verkeerd, dan denk je dat je iets moet doen, nee juist niets doen, accepteren is het devies... Kun je het gewoon over je heen laten komen, dat is de vraag en de kunst...

Dus kijk op deze manier ernaar... Dat zal je helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi,
Een een-twee-drie-oplossing kan ik je niet geven, maar misschien heb je wat aan het volgende. Paniekaanvallen zijn een vlucht. Je kunt er het beste op reageren door met je aandacht (terug) naar je lichaam te gaan. Dus: rustig maar diep ademhalen en goed met je gewicht op je voeten staan. Probeer als je weer tot rust bent gekomen te analyseren hoe bij jou het proces van gestresst raken precies verloopt. Als je daar niet alleen uit komt en je blijft veel last houden van deze klachten dan zou ik professionele hulp zoeken. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die daar spijt van gehad heeft.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor paniekaanvallen zijn addecuaten therapieen en medicatie, waarmee gewerkt kan worden om de paniekaanvallen te verminderen of jezelf raionele kunde aan te wenden ten tijde van een aanval meer grip op jezelf te krijgen.

een 123 antwoord ga je op GV niet krijgen, omdat ik de klachten ernstig vind klinken, en daarom een echt antwoord in eerste instantie aan een huisarts over zou laten die je misschien door kan sturen naar een gespecialiseerd iemand.

hieronder een link van het programma "boeken" met de arts rene kahn (de onderste van de uitzendingen), in een deel van het interview op behandeling van paniekaanvallen.

http://www.tvblik.nl/dossier/rene-kahn

Toegevoegd na 2 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paniekaanval
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens naar Yoga te gaan,daar leer je ontspannings technieken..als het heel hartnekkig is zou ik je aanraden naar een psycholoog te gaan .En kun je inzicht krijgen waar het mee te maken zou kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga rustig zitten zet een kopje thee en neem je tijd.
Probeer nu achter de oorzaak te komen , ergens moet er iets een reactie veroorzaakt hebben, als je weet wat het is, denk er rustig over na.
Vraag je zelf af, waarom je zo reargeert, je eigen helemaal op stang jagen schiet je zelf niets mee op.
Probeer het te relativeren en kijk wat je mischien kunt doen om de volgende keer niet meer zo te reargeren.
Laat alles even los, laat je gaan, laat je weerstand los.
Mogelijk gaat het nu langzaam beter met je.

Praat er over, maak het bespreekbaar!
Angst en weerstand tegen het onbekende lost niets op.
Grijp niet te snel naar pillen, die lossen niets op, maar schuiven het vooruit naar een ander tijdstip.
Maar vooral praat er over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het beste proberen je gedachten te verzetten. Als je ergens anders aan denkt, dan kunnen je gedachten nu eenmaal niet meer met vervelende gedachten bezig zijn. Je zult jezelf moeten aanleren hoe je je gedachten ombuigt. Meestal ben je namelijk gefixeerd op de angst en die angst houdt je op dat moment in de greep. Als het je lukt, zeg dan tegen jezelf, dat je deze angst nu kent en aankunt. Het maakt je sterker, omdat je, wanneer je deze angst weer krijgt, weet hoe je hiermee moet omgaan.

Ga zeker niet aan de pillen of wat dan ook. Ik heb het in mijn omgeving gezien: die pillen maken je gek. Ze zullen helpen op het moment, omdat je verlamd raakt en in principe verdoofd raakt voor elke pijn of angst. Maar dat wil niet zeggen dat je er mee om kunt gaan als je weer van de pillen af bent. Pillen zijn in zo'n geval gewoon drugs waardoor je je anders voelt. Doe dat dus niet, maar hanteer de methode zoals hierboven genoemd, zeker weten dat het helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biertje, je gedachten verzetten is bij een paniek of angstaanval vrijwel onmogelijk, het is alles overheersend.
Even aan andere leuke dingen denken lukt echt nooit. Pas veel later is het mischien mogelijk je gedachte om te buigen, zeker als de aanvallen telkens terug komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, de 1x keer als je die angst niet kent, is dat vrijwel onmogelijk. Daarna leer je de angst herkennen en kun je er wat aan gaan doen. Het gaat allemaal om gedachten, die zorgen voor de angst. En ook nog voor de angst voor de angst. Maar even gekeken naar jouw antwoord: rustig een kopje thee gaan zetten lukt ook echt niet hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je helemaal gelijk in maar je moet ergens beginnen, het ritueel van een kopje thee of koffie drinken geeft voor velen rust, maar een echte paniekaanval is erg heftig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik niet met je eens. Ik heb ook "moeilijke tijden" gekend. En ik was blij dat er pillen waren, daar ben ik toen echt mee geholpen. Tijdelijk medicijnen slikken ... daar is toch niks op tegen? Het is natuurlijk wel een én én verhaal. Dus niet alleen slikken, maar ook zelf eraan werken met behulp van iemand die ervoor gestudeerd heeft. En lang niet iedereen raakt altijd verslaafd aan pillen. Echt niet. Meestal gaat het afbouwen na verloopvan tijd prima. We horen vaak de slechte verhalen, maar als het goed gaat hoor je er niks van. Dus denkt men dat het altijd een ramp is. Niet dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esme ik heb zelf vroeger een burn-out gehad van 10 maanden, en ik maar pillen slikken, hielpen heel aardig maar ik moest er steeds meer slikken, toen ik er mee wilde stoppen hebben ze me gewoon laten barsten.
Toch ben ik gestopt en ging door een hel.
Maar ik ben er wel sterker uit gekomen.
En zoals jij gedaan hebt is prima hoor en gelukkig dat er iemand voor je was om het af te bouwen , dat bestond vroeger niet, fijn dat je het even wilde vertellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Esme: ik kan alleen maar spreken uit ervaringen van mensen om me heen. Als het voor jou heeft geholpen, is dat goed. Ik zou er zelf nooit aan beginnen.
Vraag je mannetje om een massage, het ontspant jouw, maar ook hem ! :)