Nu hoorde ik deze week vertellen dat er een verschil is tussen de menopauze en de overgang..Kent iemand die beredenering?

De menopauze zou het moment zijn waarop een vrouw stopt met menstrueren en de overgang het aantal jaren dat volgt..de overgang naar steeds minder aanmaken van oestrogeen totdat dat ook stopt..en dat zou dan 0-10 jaar duren..
Als dat waar is dan slaat een vrouw die de eierstokken operatief verliest die jaren over toch en zouden de klachten dus eigenlijk niet of nauwelijks aanwezig moeten zijn.. Ik heb al volop gegoogeld maar kan niet echt vinden wat hier nu van klopt.. Dus is er een ervaringsdeskundige op GV die het me wel goed vertellen?
:-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh! Heb ik nooit geweten. Ik dacht dat het gewoon verschillende namen waren voor hetzelfde beestje. Ben benieuwd naar de antwoorden.

Het beste antwoord

Het is toch wel heel dicht hetzelfde hoor... En het netto resultaat al helemaal hetzelfde... Als de eierstokken weg zijn, dan komt de overgang ineens... Maar dan moet je dus wel tussen de oren snel oppikken... En het is een rouwproces zie bij mijn partner, het is afstand doen van de mogelijkheid tot propageren... Dat kan een zeggen zijn maar ook een afstand doen van...
Als je met de stroom mee gaat, dan is het allemaal makkelijker... En de steun die je krijgt als je een partner hebt is van eminent belang... Ik steun mijn partner in alles, ik laat haar zijn zoals ze is en ik pas me daar helemaal bij aan... Ik steun haar in haar zijn...

Ik zeg steeds tegen haar: Ik hou van jou om wat je bent, niet om wat je doet... En dan lacht ze liefdevol naar me terug...

What to say more...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onvoorwaardelijke liefde +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth... Jij herkent dat, mooi zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een poepie hè X
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook een dikke +1 XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bstaat er niet zoiets als jouw man, mijn man???
Gewoon om ff uit te proberen...
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je Congoleo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet wel dat programma: jouw vrouw, mijn vrouw..dat vrouwen even van gezin ruilen? Nou, zou best een dagje Xinix willen meemaken als ik volop in de overgang zit straks!
@ berth, vind jou ook lief hoor...
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Congoleo, laat je partner dit lezen, hij zal het wellicht snappen... En zien dat dit de weg is, van dat wat toch al is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uh.. wie hoort nou bij wie?
Nieuw raadsel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij..!? :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks de verwarring wel het antwoord waar ik het meeste mee kan...
:-)

Andere antwoorden (3)

De periode rondom de eerste menstruatie noemen we pubertijd ;-), en de eerste menstruatie heet de menarche.
De periode rondom de laatste menstruatie noemen we overgang, en de laatste menstruatie heet de menopauze.

Maar in de volksmond wordt deze term gewoon ook gebruikt voor de hele periode van de overgang en alles wat daar bij komt kijken.

Een vrouw die operatief haar eierstokken verliest, komt in de regel onmiddellijk in de overgang, maar zal daarvoor medicijnen krijgen (oestrogenen voornamelijk) om de klachten als opvliegers en stemmingswisselingen maar vooral de bijwerkingen als botontkalking of meer haargroei in het gezicht, waar oudere vrouwen last van krijgen, zoveel mogelijk te voorkomen.

Meer over de overgang en de klachten in de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, klinkt allemaal bekend maar als er geen baarmoeder meer is dan is het tijdstip van de laatste menstruatie moeilijk in te vullen... in dit geval zou ik dan al jaren in de overgang zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het verwijderen van de baarmoeder gebeurt er hormonaal verder niks, maar kun je inderdaad niet waarnemen dat de menstruatie afneemt of ophoudt. Dan zul je naar andere klachten moeten kijken, en die kunnen inderdaad vanaf je 45 al optreden en tot na je 55e duren.....dat is voor iedereen verschillend, het zijn maar gemiddelden natuurlijk.
ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar mijn tumor was hormoongevoelig.
ik slik nu tamoxifen, een middel dat het oestrogeen volledig blokkeert.
desondanks is de meest voorkomende bijwerking opvliegers.
vergeet in jouw geval ook niet dat niet alleen je eileiders oestrogeen aanmaken.
leg je vraag eens bij je artsen neer, ze zullen je vast meer kunnen vertellen.
Rieneke1
14 jaar geleden
De menopauze (Grieks: μεν: maand παυσις: ophouden) is een stadium van de menselijke menstruatiecyclus dat optreedt op het moment dat de eierstokken niet langer oestrogenen kunnen produceren, waardoor het voorplantingssysteem langzamerhand zijn functie verliest.

De menopauze kan alleen achteraf vastgesteld worden als bij een vrouw gedurende een jaar na de laatste menstruatie geen nieuwe menstruatie optreedt. Omdat het vrouwelijk lichaam zich moet aanpassen aan deze natuurlijke verandering in de hormoonhuishouding kunnen vasomotorische symptomen zoals opvliegers en hartkloppingen optreden. Bij een opvlieger voelt de vrouw zich opeens zeer warm worden, ze gaat zweten en wordt rood in het gezicht.

Verder kunnen vrouwen last krijgen van psychologische symptomen als depressie, angst en concentratiegebrek en van urogenitale klachten, zoals atrofische vaginitis, dysurie en urge-incontinentie.

De term menopauze refereert meestal aan het ophouden van de menstruatie, terwijl het langzame proces ruimer genomen rondom dit moment bekend staat als climacterium, of overgang. Dit proces dat duurt vanaf enkele jaren voor tot en met enkele jaren na de menopauze. Tijdens het climacterium raken de eicellen, die bij de geboorte al in aanleg aanwezig zijn, op. Ook verandert de hormonale balans van het lichaam. Ten slotte verandert de menstruatie, maar de manier waarop verschilt; hij kan zomaar van het ene op het andere moment stoppen of geleidelijk afnemen. Dat tweede is te merken aan het feit dat het interval tussen twee menstruaties langer wordt of de bloeding langzaam afneemt.

De menopauze ontstaat meestal natuurlijk, maar kan ook als gevolg van chirurgische interventie (het verwijderen van de eierstokken) of door het gebruik van bepaalde medicatie worden geïnduceerd. De gemiddelde leeftijd waarop de menopauze optreedt is 50,5 jaar, maar bij sommige vrouwen treedt zij veel eerder op, met name als deze vrouwen een ovariëctomie (eierstokverwijdering) hebben ondergaan of radio- of chemotherapie hebben gekregen. Deze zogenoemde premature menopauze wordt gedefinieerd als menopauze die optreedt voor het 40e levensjaar en komt voor bij 1% van de vrouwen.