Is het roken van een elektrische sigaret, zonder nicotineampullen, echt zo ongevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
burgos
12 jaar geleden
Zonder nicotine ampullen
kan het toch niet gevaarlijk
zijn?

Het beste antwoord

In principe : ja. Ongeveer net zo gevaarlijk als de uitlaatgassen van een disco-rook-machine / theaterrookmachine inademen, maar dan minder. (Althans, minder per keer).

Als je daar allergisch voor bent is het vervelend, maar normaliter heb je er geen last van. Een enkeling klaagt over een droge mond.

Wat de ECHTE effecten op lange termijn zijn, is helaas echter nog nooit echt grondig en goed uitgezocht. De e-rookgemeenschap vraagt daar al jaren om, maar er gebeurt niks.

Er bestaat namelijk het risico dat ook na zorgvuldig diepgaand onderzoek (naast de onderzoeken over propyleenglycol die er wel zijn) zou kunnen blijven dat het inderdaad onschadelijk is, en dan wordt het moeilijker te proberen elektrisch roken te verbieden of aan banden te leggen, wat wel degelijk hier en daar geprobeerd wordt.

Op dit moment moeten we vooral afgaan op eigen gevoel ; wie eerst rookte en nu alleen nog E, merkt in de regel een duidelijke verbetering. Daarmee is het in elk geval minder slecht dan roken - en dat is vooralsnog voor de meeste e-rokers het doel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als het goed is krijg je op die manier alleen nicotinedampen binnen en nauwelijks andere schadelijke stoffen.
Waarschijnlijk is dat een stuk minder ongezond dan normale sigaretten. Nicotine is en blijft een giftige stof, dus echt gezond is het niet.
Het is natuurlijk wel fijn (voor de fabrikant) dat op deze manier een verslaving zonder schuldgevoel in stand gehouden kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tegenstelling tot wat jij suggereert, zijn sigarettenfabrikanten NIET erg verguld met de esigaret, evenmin als producenten van nicotinevervangers. Daarmee is het een klein Davidje tussen twee enorme Goliaths (en eventueel een derde als je de anitrooklobby als aparte derde kracht wilt zien), die eigenlijk de kans niet krijgt zichzelf te bewijzen. Bovendien heft vragensteller het over nicotinevrije ampullen ; de nicotine kun en moet je hier dus buiten beschouwing laten.
Rieneke1
12 jaar geleden
zonder nicotineampullen krijg je geen nicotine binnen.
min is niet van mij, maar je hebt de vraag duidelijk niet goed gelezen adrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad, niet goed gelezen, sorry.
dan lijkt het 'roken' op deze manier vrij ongevaarlijk.
Dat weet men nog niet. Het gebruik van de e-sigaret wordt "gezond roken" genoemd, omdat je bij het gebruik ervan niet de schadelijke koolmonoxide en teer binnenkrijgt, zoals bij gewoon roken. Van de ampullen zonder nicotine weet men (nog) niet of ze onschadelijk voor de gezondheid zijn. Er zitten wel andere stoffen, zoals smaakstoffen, in.

In Nederland toetst het College Beoordelingen Geneesmiddelen nieuwe geneesmiddelen op veiligheid en effectiviteit. Voor de e-sigaret heeft die toets niet plaatsgevonden. Organisaties van artsen en verpleegkundigen en ook STIVORO zijn daarom bezorgd of de e-sigaret wel veilig is. Zij vragen zich af of er geen risico's zijn op te hoge dosering van nicotine, en of de smaakstoffen wel veilig zijn. Daarom hebben deze organisaties aangedrongen op nader onderzoek.

In de Verenigde Staten is inmiddels wel onderzoek gedaan naar twee merken elektronische sigaretten die daar op de markt zijn. In beide merken werden giftige en kankerverwekkende stoffen aangetroffen. Bovendien werd bij één merk ook in de zogenaamd nicotinevrije ampul een kleine hoeveelheid nicotine aangetroffen. Of dit ook het geval is bij de elektronische sigaretten die in Nederland te koop zijn, moet nog worden onderzocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een link naar die genoemde onderzoeken ? Of is het alleen 'hearsay'?
Wij hebben namelijk ook dergelijke geruchten gehoord, maar de betreffende onderzoeken (en merken) nog niet gevonden.....