Konden ze 10 jaar geleden ook al darmen/levers verwijderen en er andere voor in de plaats doen ?

Ik bedoel hier geen inplantaten mee, maar echt darmen/levers van iemand anders die jij dan nodig zou hebben, dat die geplaatst worden in jou.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat konden ze. Al worden darmtransplantaties nog steeds niet veel uitgevoerd, omdat een darm geen vitaal orgaan is. Zelfs als iemand helemaal geen dunne darm meer heeft en dus geen voedingsstoffen kan opnemen, is het mogelijk om speciale voeding direct in het bloed te geven (parenterale voeding). De laatste tien jaar worden darmtransplantaties wel verder onderzocht, en ook meer uitgevoerd.

Levertransplantaties doet men al langer, en zeker tien jaar geleden ook al. Vandaag de dag zijn wel de complicatierisico's minder, en is er beter anti-afstotingsmedicatie.

De eerste succesvolle darmtransplantatie werd uitgevoerd in 1988 (zie 1e bron). Zo'n tien jaar geleden was het dan ook zeker nog geen vanzelfsprekendheid om darmen te transplanteren (zie 2e bron). En nog steeds niet trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dankjewel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vroeg me dit af doordat iemand in mijn omgeving kanker heeft gehad eerst in de darm en toen ging het door naar de lever (En dit is dus 10 jaar geleden) en mijn vader zei dat ze toen dat nog niet konden dus haar niet meer konden redden. Maar volgens mij had dit gewoon gekund.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je, kanker is echt een hele nare ziekte, en als er eenmaal uitzaaiingen zijn, zit het per definitie niet meer in één orgaan. Wanneer één orgaan heel ziek is, kan dat soms getransplanteerd worden. Iemand moet dan wel z'n verdere leven medicatie slikken tegen afstoting, om te voorkomen dat zijn immuunsysteem het 'vreemde' orgaan afstoot. Dat kun je dus onderdrukken met medicatie, maar die medicatie zorgt er weer voor dat je enorm gevoelig bent voor infecties, omdat je immuunsysteem minder goed werkt. Als iemand met kanker medicatie moet slikken die het immuunsysteem onderdrukt, hebben ook de kankercellen totaal geen rem meer. De combinatie van kanker en een transplantatie is voor zover ik weet, voor in elk geval de meeste organen gewoon onmogelijk. Voor mensen die vanwege een nierziekte een nieuwe nier hebben gekregen, is het zelfs zo dat zij door deze medicatie een flink verhoogde kans hebben op kanker in de jaren daarna. Heb je de tweede link gelezen die ik je gaf? Een transplantatie van een darm staat bovendien echt nog in de kinderschoenen, en zo'n tien jaar geleden was dat misschien op één of twee plaatsen in Nederland ooit al eens uitgevoerd, en alleen bij specifieke patiëntengroepen. Iemand met kanker in verschillende organen is doodziek, en zou zo'n gevaarlijke operatie waarschijnlijk niet overleven. En áls iemand dat al overleeft, zou daarna de kanker doorwoekeren, ook in het nieuwe orgaan. En nog veel sneller dan eerst, vanwege de medicatie. Ik denk dat de persoon waar je over spreekt, nu ook niet gered had kunnen worden, behalve misschien omdat er nu weer betere chemotherapieën zijn, en andere medicatie ontwikkeld is. Maar een transplantatie, zeker zo'n zeer moeilijke en gevaarlijke transplantatie van een darm, zou ook vandaag de dag niet mogelijk zijn bij iemand met uitgezaaide kanker. Geloof me: ook tien jaar geleden deden artsen alles wat in hun macht lag om patiënten te redden. Maar het gevecht tegen kanker is een gevecht dat niet altijd te winnen is, ondanks alle technieken die er tegenwoordig zijn. Dat is een trieste werkelijkheid, maar je hoeft extra onrust of verdriet daar nog bovenop te voelen vanwege het idee dat er misschien niet alles aan gedaan zou zijn om deze persoon te redden, want dat hebben ze echt gedaan.

Andere antwoorden (1)

Tien jaar geleden deden ze dat ook al hoor,
nu is het tegenwoordig natuurlijk allemaal
nog veel beter geregeld de medische weten
schap gaat elk jaar met sprongen vooruit.
De levens verwachtingen worden steeds
hoger,Zo ver ik weet worden darmen niet
geimplanteerd maar veel dingen kunnen
wel zoals longen ,lever,alvleesklier,en
dan nog de heupen ,knieen enz.
Dat zijn dan wel kunst implantaten
maar toch? er is verschrikkelijk veel
mogenlijk.