is het nu al dan niet goed om hormonen te nemen bij de overgang?

Ik heb nu toch een groot aantal vervelende verschijnselen sinds mijn overgang. Gelukkig geen opvliegers en zo, maar vaginale infecties, haaruitval en vooral voel ik me emotioneel wat "slapjes" (zo een beetje zoals ik me voelde net voor mijn maandstonden) nu en dan.
Een kennis van me had hetzelfde maar dit is sterk gebeterd toen ze hormonen nam. Nu weet ik dat hormonen een grotere kans geven op (borst)kanker en bloedklonters etc, maar aan de andere kant de botafbraak tegenhouden en je emotioneel meer op peil houden.
Mijn dokter zei "kijk, in mijn opleiding leerde ik dat het beste was om vrouwen hormonen te geven, nu zegt men iets anders... Hoe dan ook kan je een tijdje hormonen nemen en dan kijken... " maar gaf de risico's wel toe.
Weet nu eigenlijk niet was ik moet doen, mijn moeder nam enorm lang hormonen en is idd aan borstkanker gestorven. Maar aan de andere kant zou ik toch eens van die klachten willen afgeraken....

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet hoe je je voelt qua emotionele kant.
De stramheid is ook geen pretje.
Ik heb ervoor gekozen om het maar te aanvaarden zoals het is en geen hormonen te nemen want ik heb geen zin om het risico te lopen.

Het beste antwoord

Als de klachten heel heftig en ondraaglijk voor je zijn, dan zou je medicatie kunnen overwegen. Het leven moet wel leuk blijven natuurlijk.
Als je klachten te doen zijn, dan lijkt het me verstandig om de risico's van hormonen heel goed te overwegen voor jezelf. De mogelijke consequenties van gebruik ervan zijn je bekend: ben je bereid die ook te nemen?

Er zijn ook middeltjes te krijgen bij de drogist als Ymea en Famosan van dr. Vogel. Of ze werken weet ik niet, nooit geprobeerd.

De overgang is iets, waar we als vrouw doorheen moeten. Het hoort erbij helaas; het is een natuurlijk gebeuren.
En dat betekent: aanvaarden dat het is zoals het is en roeien met de riemen die we hebben.
Je zou van de klachten af willen en dat kan ik helemaal met je meevoelen ;-) maar soms moet je dingen accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn echtgenote had ongeveer het zelfde ,haar gynaecoloog schreef haar toen een jaartje hormonen voor en bouwde die toen langzaam af.Nu is mijn echtgenote terug zonder en alles is ok.
fremar
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
wat heeft ze genomen?
fremar
12 jaar geleden
Femiston of zoiets geloof ik
fremar
12 jaar geleden
Femoston moet het zijn.
Het is een duivels dilemma, door hormonen te gebruiken houd je de lichamelijke functies beter op orde, maar vergroot je de kans op kanker. Niemand zal je daar kunnen voorschrijven wat je moet doen. Het is een persoonlijke keuze. Ik zou persoonlijk voor de korte termijn gaan, vanwege je kklachten en de andere voordelen voor je lichaam en het verhoogde risiko op kanker met regelmatige controles proberen te ondervangen.