Waar komt de BMI (Body Mass Index) vandaan? Zie toelichting.

Of misschien kan ik beter vragen: wie heeft dat bedacht?

Er was laatst een vraag over overgewicht. Bij mijn antwoord plaatste ik een link naar http://www.bmiberekenen.info/. Volgens die site heb ik overgewicht. Ik ben 1.58 en weeg 64 kg. Ik voel me helemaal niet te dik of te zwaar, schommel al jaren tussen de 62 en 65 kg.

Mijn ideale gewicht zou 53,67 kg zijn. Ik zou dus 10 kg (!!!) af moeten vallen! Dat ziet er niet uit hoor.. dan zou ik in de broeken van mijn zoon passen! Wie verzint nou zoiets???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben blij dat u tevreden bent met uw gewicht, maar... tussen de 62 en 65 kg met die lengte lijkt mij (zonder BMI er bij te halen) ook echt te zwaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is de bmi een beetje achterhaald... Zoals de antwoordgever al zegt... Dat ding is 200jaar oud... En de mens is niet veranderd in die tijd....??? Hmmm zet bij mij vraag tekens.
Als jij je gelukkig voelt in je lichaam ben je al stukke gezonder dan iemand die loopt te stressen om af te vallen.
Ik ben ook iemand die er altijd boven zal zitten, gewoon omdat als ik in de groene zone zou zitten in doorlopend ziek ben? En slecht uit zie en depri ben. Nee geef mij maar een gelukkig overgewicht. Dan ben ik veel gezonder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Girlesque,
Confectiemaat 36 zit te strak (broek of rok), 38 normaal en maat 40 is te groot. Wanneer ik nu 1,6 kg zou afvallen, zou er al geen sprake meer zijn van overgewicht (volgens die site dan). Dus "echt te zwaar" ..??? Lijkt mij nogal overdreven. @mobie1980,
Precies! Toen ik hoogzwanger was, woog ik 72 kg. Dat was horror hahaha! Maar ik moet er inderdaad ook niet aan denken om 10 kg te verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
P.S. Mijn minimaal "gezond" gewicht zou zelfs 46,18 kg zijn.
Nou sorry hoor, maar dat lijkt me echt NIET gezond!!!

Het beste antwoord

De BMI wordt ook wel de queteletindex genoemd naar de Gentse uitvinder ervan, Adolphe Quételet (1796-1874). Het geeft een indicatie van de verhouding tussen lengte en gewicht maar voor een juiste beoordeling of iemand al dan niet een gezond gewicht heeft moet je meerdere factoren meewegen. Mensen met een grote spiermassa mogen veel zwaarder wegen om binnen de criteria van een gezond gewicht te vallen, bijvoorbeeld. Buikomvang, liefst in combinatie met de taillewijdte, is daarom een betrouwbaardere maatstaf maar ook worden diverse methodes wel gecombineerd. Zoals je aangeeft mag je best ook je nuchtere boerenverstand gebruiken, terwijl een paar kilo overgewicht helemaal geen probleem is als je gezond leeft met voldoende beweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord en de link! Nooit geweten dat het al zo oud is. Ik zet er nu nog meer vraagtekens bij dat ik al had, ook omdat er staat
".. oorspronkelijk opgezet om statistieken over groepen mensen te krijgen en niet om over- of ondergewicht van individuele mensen te bepalen." Vreemd dat er dan toch nog zo veel waarde aan wordt gehecht. Maar het zal wel goed zijn voor de 'gezondheidsindustrie'. Ik kan me voorstellen dat die er belang bij heeft om mensen met dit soort cijfers om de oren te slaan.