Ik heb een pijnlijke, harde plek in mijn tepel. Wat kan dat zijn en waar kan dat op wijzen?

Al zeker een paar maanden heb ik een pijnlijke, harde, soort van knobbelachtige iets in een van mijn tepels. Het is alleen pijnlijk als ik het aanraak (stekende pijn). Ik heb gewacht tot het over zou gaan, maar het is in de tussentijd iets pijnlijker geworden heb ik gemerkt. Ik weet nog dat ik iets soortgelijks in allebei de tepels had jaren geleden in de puberteit. Dat is toen vanzelf over gegaan. Weet iemand misschien wat dit is en/of waar dit op kan wijzen?

Ik ben trouwens een man van 21.

Alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
49.7K

Het beste antwoord

Pijn of zwelling van de borst wijst vaak op fibrocystische veranderingen. Bij goedaardige borstgezwellen zoals "fibroadenomen" of "papillomen" doet zich een abnormale groei van cellen voor, maar de cellen verspreiden zich niet naar andere organen in het lichaam. Daarom zijn deze gezwellen niet levensbedreigend.

Omdat mannen echter ook een kleine hoeveelheid borstweefsel hebben, kunnen ook zij borstkanker of de ziekte van Paget krijgen.

De kans hierop is wel veel kleiner dan bij vrouwen. De eerste klachten zijn meestal een knobbel onder of dichtbij een tepel, of veranderingen van de tepel zelf.

Als bij mannen in een van de borsten een knobbeltje voelbaar is, is het verstandig om langs te gaan bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien moet je gewoon naar de dokter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan vanalles zijn. Mannen hebben dan wel geen melkklieren in hun borsten, ze hebben wel melkgangen waar kleine ontstekingen in kunnen ontstaan, of talgbultjes in kunnen vormen. Als puber heb je soms pijnlijke tepels vanwege de hormonen, maar dat zou nu op je 21ste wel voorbij moeten zijn. Je kunt het beste naar de dokter gaan om er naar te laten kijken. Blijf er in elk geval niet zo mee rondlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook gehad, erg vervelend allemaal, maar het ging allemaal wel na 3 maandjes over ofzo. Toen ik voor iets anders bij de dokter was, vroeg ik er naar, ik weet niet precies meer wat de dolter zei maar het was volgens mij iets met pubertijd en hormonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou wil ik u niet meteen ongerust maken, maar aangezien u dat al een paar maanden heeft zult u toch naar de dokter moeten gaan, en snel een afspraak maken.
Het kan inderdaad vanalles zijn. en ik zou zeker niet meteen van het ergste uitgaan. Maar ik zou zeggen blijf er niet te lang mee doorlopen, voor hetzelfde geld zou het borstkanker kunnen zijn (zeker hier niet van uitgaan!) Maar ik zeg u dit zodat u weet dat u het best naar de dokter moet en kunt gaan, want je weet maar nooit.
Je kunt er beter te vroeg bij zijn dan te laat
(zie bron voor eventuele informatie die zou kunnen overkomen met de symptomen die u nu heeft)
Maakt u zeker een afspraak met de dokter!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zag nu de bron, en de kanker zou dan ook moeten zijn, als u een afscheiding uit de tepel heeft gezien.
Is dat niet het geval. Dan moet u nog steeds naar de dokter, maar dan is de kans op borstkanker wel een stuk kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Man of vrouw, met iets aan je borst, direct naar
de dokter, mannen(niet zo veel als vrouwen)
kunnen ook borst kanker hebben.
Natuurlijk heb je alle kans dat het wat anders
is, maar je neemt toch geen risico?.
Dus snel een afspraak maken.