Is het zo dat je nog een tijdje je huis aan moet houden als je verhuist naar een AWBZ instelling?

Een kennis gaat ws binnenkort verhuizen naar een instelling voor mensen met een lichamelijke beperking. Kan de woning dan meteen opgezegd worden of is er altijd een periode dat het huis aangehouden moet worden (voor als het toch niet zou gaan o.i.d.)?

Toegevoegd na 21 uur:
het gaat om een blijvende opname

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik neem even aan dat het verblijf permanent wordt, dat dat duidelijk is, niet dat iemand van de betrokkenen denkt dat het om tijdelijke opvang gaat. Voor sommigen is het "achter de hand hebben van de mogelijkheid" al een manier om een hoop spanning weg te nemen van: Als ik het maar red daar. Voor die mensen zou het fijn zijn als ze de huur nog n paar maanden kunnen betalen.
Het is ook prettig dat je nog even in alle rust kunt kijken wat er met de dingen uit het oude huis moeten gebeuren. Misschien past dat tafeltje of kastje toch wel in de nieuwe woning, al dacht je eerst niet.

Maar ga goed na,wat de bedoeling is, bij tijdelijke opvang moet je terug kunnen, en kijk wat degene die moet verhuizen zelf het prettigste vind, als die dat nog zelf kan beoordelen (ik ken haar ziektebeeld niet)
anneliez
12 jaar geleden
Als iemand een indicatie heeft gekregen om opgenomen te worden in een AWBZ instelling en daadwerkelijk verhuisd, hoef je het huis niet aan te houden. De instelling is verplicht de persoon in questie onderdak te bieden en zorg te geven. Mocht het niet bevallen kun je altijd in gesprek gaan, maar zolang de indicatie loopt en de handtekeningen zijn gezet, heeft de instelling de zorg en hoef je dus geen huis achter de hand te houden.