Jonge sport mensen die plots doodvallen. Kunnen we de medische sector vertrouwen?

Zoveel sportlui die plots doodvallen. Ze zijn begeleid door een heel medish team. Ze worden elke week gecontroleerd op hun gezondheid. En dan vallen ze plots dood. Na de autopsie blijkt dat ze al jaren een hartkwaal hadden. Wij gaan maar 1 keer per jaar op medisch onderzoek. Kunnen we de dokter wel vertrouwen. Staat de wetenschap al evr genoeg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

Meestal zijn dat standaard keuringen, ze brengen niet het hele hart in kaart. Vaak, en niet alleen bij jonge sportmensen is het zo dat als die een plotselinge hartstilstand krijgen, er bijna geen redden meer aan is.
Ook niet als er gereanimeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Extreme verdikking van de hartspier is een van de belangrijkste oorzaken van de plotselinge dood van jonge sporters.
De verdikking wordt veroorzaakt door een genverandering die leidt tot een verminderde functie van de hartspier. Bij één op de vijfhonderd personen komt dat hypertrofische cardiomyopathie-gen (HCM) voor.

er is nu wel al iets meer over bekend
dus dat zou kunnen betekenen dat voortijdige ontdekking van het sporthart in combiantie met dat gen, door medicijnen te behandelen zou zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar het zit wel effe anders... Die zouden heel goed zulke foute dingen doen en risico´s nemen dat ze het verdienen om heel hard teruggefloten te worden... Zoals vandenbroucke twee weken geleden, hij experimenteerde met een nieuwe bloeddoping, die revolutionair is en niet aangetoond kon worden, alleen maar om te frauderen dat het lichaam sterker is dan van nature... Zo stom, zo stom, en kijk het resultaat... Hij stierf eraan...

De Darwin award voor deze persoon, zijn genenpool is van het menselijke genoom gewist...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De Darwin Award wordt alleen toegekend aan personen die zichzelf uit de genenpool hebben verwijderd -- maar alleen als ze geen nakomelingen hebben! Eerst voortplanten en dan dom doen, dan zitten die genen nog steeds in de genenpool, dus dan krijg je geen Darwin Award. Ik weet niet of deze Vandenbroucke kinderen had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee zelfs volgens mij.
Maar wat houdt die genenpool in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
genenpool is het totale menselijke dna van die persoon...
Het is niet de onbetrouwbaarheid van de medische sector dat mensen soms spontaan doodvallen. Een afwijkend gen kan plotseling hartfalen veroorzaken, waardoor de persoon binnen heel korte tijd overlijdt. Alleen met een heel gericht onderzoek kan dit (erfelijke) gen worden opgespoord. Meestal wordt dit onderzoek pas gestart, nadat er in een familie vaak jonge mensen overlijden zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak.

Mensen die het afwijkende gen hebben, krijgen een ICD geïmplanteerd die het hartritme in de gaten houdt en eventueel corrigeert.

Probleem is dat mensen vrijwel nooit weten dat ze dit risico lopen en er pas na enkele verdachte sterfgevallen actie wordt ondernomen. Preventief onderzoek wordt er niet gedaan voorzover ik weet. In de link vind je extra info.
14 jaar geleden
Dit heeft niets met vertrouwen in de medische sector te maken. Er zijn tig medici die graag zouden willen weten of ze dit kunnen zien aankomen. En als men het altijd kon deed men het wel.

Overigens gaat vertrouwen net zo ver als de kennis die de mens heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De medische sector heeft onze gemiddelde levensverwachting verhoogd tot over de 70 jaar, terwijl dit voor de medische revolutie rond de 30 á 40 zat.

Een heleboel ziektes die 100, 200 jaar geleden nog levens kostten zijn nagenoeg uitgeroeid dankzij systematische vaccinaties.

De medische sector heeft ervoor gezorgd dat je ook met dodelijke ziektes als bijvoorbeeld kanker nog steeds een behoorlijk leven kunt leiden.

Ik vertrouw de medische sector. Ook wanneer ik toevallig niet zelf ziek ben.

Het probleem zit hem in het feit dat topsporters ongezond met hun lichaam bezig zijn. Te zware inspanningen doen, te weinig rustmomenten omdat de competities te dicht op elkaar zitten, en kleine kwaaltjes en lichte blessures negeren door middel van pijnstillers en dergelijke omdat ze de volgende wedstrijd niet willen missen zorgt ervoor dat hun lichaam te ver doorgeforceert wordt. Om over de effecten van eventueel dopinggebruik nog maar te zwijgen.

Ik denk dat je hier de schuld bij de verkeerde partij probeert te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Micket73;

Je kunt je ook afvragen of je de topsportwereld die zo'n grote druk legt op de schouders van die athleten nog wel vertrouwen kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De medische wereld is een miljardenindustrie. Je kunt ze voor geen haar vertrouwen! Het zijn pure egoïsten die enkel uit zijn op miljarden geldgewin.
Laten we daarom met z'n allen zo weinig mogelijk 'chemische brol' slikken, tenzij het echt niet anders kan, en gewoon uitzieken!! We zijn toch geen mietjes dat we enkel pillen zouden slikken!!