Je normale huid bestaat uit verschillende lagen die olieachtige substanties bevatten waardoor het soepel blijft. Je lippen zijn anders opgebouwd. Lippen bevatten minder lagen dan normale huid en bevatten geen olieachtige substanties waardoor ze sneller uitdrogen. Vooral bij koud en droog weer kunnen lippen snel uitdrogen, worden ze ruw en krijg je barstjes in je lippen die soms een beetje kunnen scheuren.

niet doen:
Je moet niet langs je lippen likken! Als je met je tong je lippen nat maakt drogen je lippen alleen maar sneller uit.
Niet op je lippen bijten.
Blijf van je korstjes en velletjes af! Als je een velletje er aftrekt dan krijg je vaak een wondje en maak je het alleen maar erger en pijnlijker.

Wat kunt u wel doen
• In de meeste supermarkten hebben ze wel potjes blistex, hier zitten geen stoffen in die doen uitdrogen.
• Ook kunt u (ongezouten)roomboter op uw lippen smeren, dit werkt soms nog beter dan labello etc.
• Olijfolie kunt u ook op uw lippen doen, dit klinkt vies, maar omdat dit niet zo dik is trekt het snel in en verhelpt dit snel uw schrale lippen.
• Wat u ook kan doen is uw lippen poetsen met een natte tandenborstel, hiermee poetst u de meeste schilfers weg. Zorg dat u een zakdoek heeft waarmee u uw lippen droog kan deppen, op laten drogen veroorzaakt terugkomst van schilfers. Ook raad ik u aan een van de hierboven genoemde producten op uw lippen te smeren na het poetsen.
• Probeer ook veel met uw vingers over uw lippen te strijken. In uw vingers zitten namelijk stofjes waardoor uw lippen zachter worden.

wat bij mij helpt is extra drinken (water). en idd wat lippenbalsem op iets wat daar op lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit gebeurt als de lippen uitdrogen en gebeurt vooral bij guur weer. Het beste kan je er lippenbalsem op smeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat je lippen gaan uitdrogen. meestal gebeurt dat buiten. en als je het wilt voorkomen zal ik (vooral in de winter) lippenbalsem vantevoren opsmeren.

en als je al schrale lippen hebt moet er vaseline,uierzalf op smeren. dan trekt het in. en dan worden je lippen weer normaal :)

( niet denken dat het na 1 keer weg is. een paar keer als de vaseline,uierzalf weg is getrokken is weer opsmeren)
(uierzalf kan je kopen bij kruidvat)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf krijg er ook meestal alleen in de winter last van. Ik weet uit ervaring dat het bij mij komt doordat ik steeds probeer om mijn lippen nat te houden. En dat doe ik dan steeds door met me tong over me lippen te gaan.

Je kan het beste een vaseline achtig crème gebruiken. Dat houdt je lippen zacht en vettig endat droogt dan niet uit.

Veel sterkte want ik weet uit eigen ervaring dat schrale lippen heel veel pijn kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrale lippen krijg je vooral door een droge lucht. Volgens mij zijn het vooral deze drie dingen die je eraan kunt doen:
-Genoeg drinken
-Lippenbalsem of andere vettige creme gebruiken
-Een luchtbevochtiger gebruiken. Gewoon een schaaltje water neerzetten op tafel helpt ook al, en je hebt ook van die speciale houders die je aan de radiator kunt hangen, waar je water in kunt doen. Doordat het water verdampt, wordt de lucht in huis minder droog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vorst, regen, gure wind... en dus krijgen we ook weer last van alle bekende beautykwaaltjes. Maar waardoor krijgen we eigenlijk schrale lippen. En belangrijker: hoe kun je het voorkomen?

Winterprobleem 1:

Schrale lippen
Het probleem: Als de temperatuur omlaag gaat en de lucht droger wordt, merk je dat meestal aan je lippen. De droge lucht en de gure wind hebben niet de beste uitwerking op je anders zo zachte lippen. Ze drogen uit, gaan schilferen en in het ergste geval zelfs barsten.

Hoe kom ik eraan: Omdat de huid van je lippen erg dun is en die ook nog eens heel weinig talgkliertjes en pigmentcellen bevat die je huid normaal gesproken beschermen, zijn je lippen extra gevoelig voor kou, droge lucht en gure wind. Ook als je verkouden bent, heb je eerder kans op schrale of gesprongen lippen.

Hoe kan ik het voorkomen: Omdat voorkomen altijd beter is dan genezen, moet je je lippen het hele jaar door goed verzorgen. Ga je zonder lippenstift de deur uit? Doe dan in ieder geval een lekkere lippenbalsem op. Nog een preventietip: lik niet te vaak aan je lippen, hierdoor drogen ze juist uit.

Hoe kom ik eraf: Heb je alles gedaan om schrale lippen te voorkomen, maar heeft het niet geholpen? Dan zijn er gelukkig nog een paar noodoplossingen. Smeer voor je naar bed gaat je lippen in met uierzalf, ongezouten boter of babyolie en gebruik in het uiterste geval pindakaas (zonder stukjes) als verzachtend lippenmaskertje.

Toegevoegd na 39 seconden:
http://dandelion.punt.nl/index.php?r=1&id=303589&tbl_archief=1