Hoe kan het dat je op het ene moment iets in je hoofd hebt zitten, maar het volgende moment ben je dat weer vergeten?

Bijvoorbeeld wanneer je een vraag wil stellen, maar als je hem dan daadwerkelijk wil stellen, ben je de vraag vergeten. Of als je ergens heen loopt en denkt 'Hé, wat wou ik ook alweer doen?'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan was het vast een leugen! Aldus mijn moeder :O!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha :) of het was niet belangrijk genoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je ergens heen loopt en het niet meer weet. moet je terug lopen naar waar je het idee kreeg om het te doen. dan krıjg je het vaak weer terug

Het beste antwoord

Heel herkenbaar! ;-)

Dat komt, omdat de opslagcapaciteit in onze hersenen weliswaar gigantisch is, maar niet onbeperkt. Er zal van tijd tot tijd dus echt iets gewist moeten worden, anders worden we stapelgek. Overigens kan het ook zijn, dat je het niet echt bent vergeten, maar dat het wat dieper is weggezakt. Het kost dan alleen maar wat meer moeite om het weer tevoorschijn te toveren.

Als je iets op goeievraag.nl wilt vragen, en je gaat direct naar goeievraag is er niets aan de hand. Maar het probleem komt pas, als je naar goeievraag wilt gaan, en eerst nog even snel je email checkt. Kom je net een interessant emailtje tegen, en dat zorgt ervoor dat je die vraag weer kwijt bent.

Het is eigenlijk simpel: niet teveel dingen tegelijkertijd doen. Dat is in deze tijd, met al die informatie en prikkels die op ons afkomen best moeilijk. Red je dat niet, dan toch maar even een vraag (direct) opschrijven. Want het zou jammer zijn als we jouw vragen hier zouden missen door vergeetachtigheid. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 en als je niet meer weet waarom je eigenlijk naar de keuken liep of zo, dan helpt terug lopen meestal wel. Ervaring hiermee komt met de jaren.....;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! :-) Ik loop ook altijd terug, want ik heb dan niks te zoeken in die keuken. Maar het helpt niks.

Andere antwoorden (5)

Je bent er dan niet helemaal 'bij' met je hoofd, dus je bent ook met andere dingen bezig. Je hebt een korte termijngeheugen dat maar een paar seconden dingen vasthoudt en een lange termijngeheugen waarin je dingen opslaat. Om dingen op te slaan maar je een soort draadjes tussen je hersencellen waarlangs de informatie gaat van de ene cel naar de andere. Als je iets onmiddellijk weer vergeten bent, dan heb je geen 'draadje' aangemaakt.

Een goed voorbeeld is eten: je weet waarschijnlijk nog wel wat je vandaag gegeten hebt, maar niet meer wat je vorige week gegeten hebt, tenzij je een feest had met een prachtig diner of buffet. Dat slaat je geheugen namelijk wel op, maar het is niet nodig om elke dag op te slaan in je geheugen wat er gegeten wordt.

Leren gaat ook op die manier: om iets goed te kunnen onthouden, moet je oefenen en herhalen. Het doel daarvan is om het 'draadje' van de ene hersencel naar de andere dikker te maken, zodat de informatie gemakkelijker geleid en opgeslagen kan worden. Zonder oefenen en herhalen kunnen je hersencellen geen nieuwe informatie opslaan.

Iets direct vergeten is dus het vergeten van het opslaan van die informatie in de hersenen, ook al is het maar voor even. Als je je concentreert op iets, dan vergeet je het ook niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent met je gedachten weere ergens anders bent maar wat ik altijd doe ik doe is terug lopen en precies het zelfde doen als wat ik daarnet aan het doen was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan was god sims met je aan het spelen en heeft hij de actie die hij jou wou laten uitvoeren geannuleerd:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vaak een handeling die niet uit gewoonte is dus niet is gekoppeld in een dagelijkse routine. Zoals in een vorig antwoord al goed gezegd; er kan een telefoontje of iets anders tussenkomen. De werking van ons geheugen is nog steeds niet ontraadselt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan een kwestie van niet goed geconcentreerd zijn.