wat te doen bij een collega die niets doet?

Sinds enige tijd heb ik een collega bij mijn project, dat ik jaren alleen heb gedaan. Tot ik overspannen raakte en men me toch eindelijk iemand gaf als ondersteuning. Ik was hierover enorm blij.
De man in kwestie - een goede vriend van de directeur -was zonder enig protokol gepromoveerd als beleidsmedewerker communicatie .Maar hij deed de job niet naar behoren. Vooral de minder leuke kanten van de job (visieteksten, zorgen voor agenda/verslag...) gingen aan hem voorbij. Hij wilde vooral in de picture staan, perscontacten uitbouwen zodat hij in de krant kwam etc...Eén van de collega's die hij toen onder zich had, is volledig in elkaar geklapt omdat alles op haar schouders kwam.
Dus hij koos er zg. zelf voor om terug in de praktijk te gaan staan. Ik was zo blij dat ik een collega kreeg, dat ik op dat moment iets had van "nou goed, hij was misschien ook niet echt een job voor hem, beleidsmedewerker, wellicht functioneert hij veel beter als gewone praktijkwerker.
Het tegendeel is ondertussen meer dan bewezen. Het project rust nog steeds voor een groot deel op mijn schouders. Wat kan ik doen?

Toegevoegd na 9 minuten:
voorbeelden hieronder

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zal al eerst een open gesprek met hem aangaan. Zeg wat je hier heb gezegd, op een kalm en rustige manier. Leg uit dat hij beter zijn best moet doen, want zo kan het niet. Als hierna niets gebeurd, dan naar de baas. Ook al is hij zo charmant en dergelijke, jij bent niet de enige die dit heeft ondervonden (als ik je verhaal goed begrijp). En je baas kan je niet zomaar negeren hierover. Een goede baas zou een gesprek starten met beide partijen aanwezig. Dit is hopelijk dan genoeg om hem aan de werk te krijgen. Mocht hierna verder niets gebeuren, gewoon weer naar de baas. Jij hebt recht op een goede werksfeer, en als dit niet gebeurd, kan je overspannen raken. Bij mijn vorige baan was het de zoon van de baas die niets deed. Zoals je kan indenken... Kon daar helaas niets aan gebeuren. Collega's zijn overspannen geraakt door de slechte werksfeer, en ik haatte mijn baan. Ik ben gewoon gestopt met werken, ik werd gek. En ik kon dit gelukkig ook veroorloven, maar voor jouw situatie is dit waarschijnlijk anders. Ik hoop dat je baas wel naar je luistert. Succes ermee!

Signalen geven werkt blijkbaar niet 'grover geschut'' moeten komen. Probeer dingen duidelijk op papier te krijgen zo van. Datum: niet gewerkt aan de agenda, maar dit afgeschoven (ik doe maar een gooi) Als ik het goed begrijp, is zo'n lijst wel samen te stellen. Doe dit een week lang, dan heb je stevige handvaten om hem duidelijk te maken dat wat hij doet niet datgene is wat van hem verwacht wordt. Confronteer hem hiermee eventueel in een gesprek met zijn leidinggevende. Succes, want een lastige situatie is het zeker.

Ik zou een tasklist maken. Elke ochtend bespreek je wat er op staat /moet en streep je de dingen af die gedaan zijn. Ook bij langer lopende taken werkt het goed, want je moet verantwoorlijkheden verdelen.

Proberen in gesprek te gaan met hem. Wilt dat niet lukken... de stoute schoenen aantrekken en toch maar naar de directeur stappen, hoe moeilijk dat ook is ! Veel sterkte.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100