Hoe komt het dat je stem zo kan veranderen als je ouder wordt?

Ik neem als voorbeeld even Mariah Carey, die op haar 21ste een vocale span van 5 octaven kon bereiken. Nu twintig jaar later zingt ze als een gietijzeren spalk. Terwijl er ook voorbeelden zijn van mensen bij wie deze aftakeling van de stem helemaal nooit is voorgekomen, of in beduidend mindere maten.

Hoe heeft zij haar stem zo vreselijk kunnen verliezen? Door roken, door ouder worden? Overbelasting van haar stem?

Hoe kun je je stem zodanig naar de Filistijnen helpen zodat je op de 40ste alleen nog maar hees kunt praten? Bij Carey is dit inmiddels het geval.

Zonde, erg zonde, maar dat terzijde. Is het belangrijk om je stem gezond te houden, heeft Mariah dit niet gedaan?

Mijn vraag gaat er dus over hoe dit heeft kunnen gebeuren bij Mariah, en hoe dit te voorkomen voor mijzelf (en anderen).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

"Hoge stembelasting, veelvuldig of langdurig contact met schadelijke stoffen, stemmisbruik of foutief stemgebruik kunnen leiden tot stemproblemen of stemstoornissen."
Dat is een citaat van een logopedische website. Mariah Carey heeft enerzijds niet de meest gezonde levenstijl en heeft anderzijds niet tijdig professionele hulp gezocht toen de 1e stemproblemen zich aandienden. Daarnaast veranderd de stem bij het ouder worden, oa door hormonen (vrouwen) of door wijzigingen in de conditie van stemplooiweefsel. Lees meer over de stem (en voorkomende problemen) op:

http://www.ieder1stem.nl/conditie.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie website, bedankt voor je antwoord +1