Hoe zit het precies met de vergoeding van fysiotherapie in 2012?

Hallo,

Hoe zit het precies met de vergoeding van fysiotherapie in 2012? Want voor mij is het momenteel erg onduidelijk.

Ik weet dat de overheid voor 2012 het aantal zelf te betalen fysiotherapie behandelingen verhoogd heeft tot twintig.
Maar bedoelen ze daar de verplichte eigen risico
van €220 mee of staat die los hiervan? Verder heb ik geen chronische aandoening. Dus hoeveel fysio behandelingen worden vanuit de basisverzekering vergoed?

En ik heb nog een aanvullende pakket waaruit 20 fysiotherapie behandelingen worden vergoed.
Waar vallen die dan onder?

Toegevoegd na 4 minuten:
Worden er nog een (vast) aantal behandelingen door de fysiotherapeut vergoed uit de basisverzekering?
Of krijg ik alleen die 20 behandelingen uit de aanvullende pakket vergoed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor niet-chronische fysiotherapie is er geen vergoeding meer vanuit het basispakket. Uitzondering hierop is bekkenbodem-fysiotherapie voor urine-incontinentie (eerste 9 behandelingen, dat zit vanaf begin 2011 in het basispakket) en fysiotherapie die niet in de eerste lijn plaatsvindt, bijvoorbeeld fysiotherapie als onderdeel van een multidisciplinaire revalidatiebehandeling, of fysiotherapie tijdens een opname in het ziekenhuis, zoals na een operatie.

Voor al het overige geldt dat voor vergoeding van fysiotherapie een aanvullende verzekering nodig is. Hoeveel behandelingen u vergoed krijgt, hangt dus af van uw verzekering. In uw geval zijn dan 20 behandelingen. Het verplichte eigen risico staat hier volledig los van, bovendien geldt dat alleen voor behandelingen uit het basispakket (exclusief huisartsbezoeken). Wanneer u dus gebruik gaat maken van de maximaal 20 behandelingen fysiotherapie die u vanuit uw aanvullende verzekering vergoed krijgt, heeft dit geen invloed op uw eigen risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit de basisverzekering wordt fysiotherapie beperkt vergoed. Bij bepaalde aandoeningen waarvoor veel fysiotherapie nodig is, kunnen volwassenen na de 20e behandeling in aanmerking komen voor vergoeding uit de basisverzekering. Het gaat dan om aandoeningen waarvan je hier een overzicht vindt:
http://www.defysiotherapeut.com/chronische-lijst.pdf
Verder worden de eerste 9 behandelingen fysiotherapie in verband met urine-incontinentie vergoed uit de basisverzekering.

Wat betreft de dekking in de aanvullende verzekering zijn er grote verschillen in de manier waarop zorgverzekeraars fysiotherapie vergoeden. Hier vind je daarvan een overzicht:
http://www.defysiotherapeut.com/bent-u-goed-verzekerd/dekkingsoverzicht071211.pdf
Het is dus belangrijk om de polisvoorwaarden goed door te lezen!

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat het eigen risico betreft: dat geldt alleen voor kosten die onder de basisverzekering vallen. Het eigen risico geldt dus niet voor de kosten uit de aanvullende verzekering.
Pieter2011