Moet je ook de jaarlijkse griepprik gehad hebben om de vaccinatie voor de mexicaanse griep te kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee. Je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Let op: Het is helemaal niet nodig om je te vaccineren. Het griepvirus is namelijk helemaal niet zo gevaarlijk als oorspronkelijk gedacht.

Wie krijgt een vaccin?
print deze pagina

Een aantal groepen krijgt het vaccin aangeboden tegen Nieuwe Influenza A (Mexicaanse Griep). Het belangrijkste doel hiervan is het beschermen van mensen met een verhoogd gezondheidskundig risico.

De Gezondheidsraad en het RIVM adviseren om de volgende mensen in aanmerking te laten komen voor een vaccin tegen Nieuwe Influenza A:

* Mensen met een medisch risico zoals patiënten met functiestoornissen van de luchtwegen en longen, patiënten met hartproblemen of patiënten met suikerziekte (vrouwen uit deze groep die in het eerste trimester van de zwangerschap zijn, krijgen het vaccin niet aangeboden).
* Zwangere vrouwen in het tweede en derde trimester van hun zwangerschap.
* Personeel in de gezondheidszorg dat direct contact heeft met patiënten met een hoog risico op ziekte en sterfte door griep.
* Gezinsleden en mantelzorgers van mensen met een hoog risico op ernstige ziekte en sterfte door griep
* Gezonde 60-plussers.

Welke mensen wanneer precies een vaccinatie krijgen is afhankelijk van het moment van levering van de vaccins
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, alleen de vaccinatie voor de Mexicaanse griep bestaat wel uit twee prikken die je absoluut beide moet nemen voor een goed bescherming.

De jaarlijkse griepprik staat er los van, maar veel mensen zullen voor beide vaccinaties risicogroep zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik behoor in meerder opzichten tot de risicogroep en heb de normale griepprik al gehad. Ik verwacht binnenkort de uitnodiging om de 2 mexicaanse prikken te gaan halen en zal daar zeker gevolg aan geven. Het is zeer waarschijnlijk dat mensen die voor de mexicaanse griepprik in aanmerking komen ook al de gewone vaccinatie hebben gehad. In een vroeg stadium van de mexicaanse griep,hoorde ik van diverse kanten dat mensen geboren voor 1958 immuun zouden zijn,omdat ze al een afweer opgebouwd zouden hebben. Nu hoor ik daar niets meer over.