Hoeveel spieren zitten er in je kuiten en waar zorgt de kuit allemaal voor ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

12 stuks:

1, Musculus tibialis anterior (voorste scheenbeenspier)
2, Musculus extensor digitorum longus (lange strekker van de tenen)
3, Musculus extensor hallucis longus (lange strekker van de grote teen)
4, Musculus gastrocnemius – tweekoppige kuitspier (ook wel tweelingkuitspier)
5, Musculus soleus - scholspier
6, Musculus plantaris – lange kuitspier
7, Musculus popliteus - knieholtespier
8, Musculus flexor hallucis longus (lange buiger van de grote teen)
9, Musculus flexor digitorum longus (lange buiger van de tenen)
10, Musculus tibialis posterior (achterste scheenbeenspier)
11, Musculus fibularis longus (peroneus) (lange kuitbeenspier)
12, Musculus fibularis brevis (peroneus) (korte kuitbeenspier)
13, Hielbeen (calcaneus)
14, Achillespees
15, Kopje van het kuitbeen
16, Buitencondyl van het dijbeenbot
17, Binnencondyl

Ze zorgen ervoor dat je kan staan en lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet eens met het eerste antwoord. De KUIT heeft volgens de bron de 5 spieren:

4, Musculus gastrocnemius – tweekoppige kuitspier (ook tweelingkuitspier)

5, M. soleus

6, M. plantaris – lange kuitspier

11, Musculus fibularis longus (peroneus) (lange kuitbeenspier)

12, Musculus fibularis brevis (peroneus) (korte kuitbeenspier)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk altijd die -en zonder reactie.