Waarom gaat kippenvel weg als je een nummer vaak luistert?

Je kan door verschillende dingen kippenvel krijgen. Ik bedoel in mijn vraag bij een indrukwekkend liedje.
Als je vaak het nummer luistert, gaat dat gevoel na verloop van tijd bij mij altijd weg.
Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je iets voor het eerst hoort (en je luistert er geconcentreerd naar, niet als 'achtergrondmuzak'), komt het in al zijn facetten in je bewustzijn. Daarna zal je in de meeste gevallen niet meer zo geconcentreerd luisteren, en maakt het dus niet meer die indruk/impact op je.
Tot je het wéér een keer met volle concentratie hoort - dan kan het je opnieuw, en soms zelfs nog meer dan de eerste keer, beroeren.

Ik had dat bijv, toen ik Wibi Soerjadi 'life' iets van Chopin hoorde spelen, dat mijn moeder vroeger thuis ook vaak speelde. Ik kende de muziek dus noot voor noot, maar de virtuositeit en de interpretatie van Wibi gaf me méér dan alleen kippenvel.......

Dus ik denk, dat hoe muziek je raakt, heel erg te maken heeft met hoe je er naar luistert.

Als iemand bijv. bij een byzondere gebeurtenis (bruiloft, begravenis) bepaalde muziek heeft uitgezocht, zal je misschien kippenvel krijgen, terwijl dat soort muziek je normaal niets doet, of je het zelfs lelijk vindt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Waarschijnlijk omdat er gewenning optreedt of omdat je kippenvel verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewenning, je went aan de energie die het maakt... En dan wordt het normaal... en kan het geen kippenvel meer creëren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verrassingseffect is weg. Je weet wat er komt. Jammer is dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek kan een gevoelige snaar raken. Maar die snaar wordt steeds minder gevoelig bij dezelfde muziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is nog wel emotie,maar niet meer zoveel als de eerste paar keer,toen je zo'n nummer beluisterde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval is het krijgen van kippenvel een onverwachte emotionele reactie van onze hersenen op het horen van een bepaald liedje.
Na meerdere keren horen van het liedje, gaat de verrassing van het moment langzaam weg om dan op duur geen kippenvel meer te veroorzaken.
Zou je het zelfde liedje na een jaar of 10 opnieuw horen, dan gebeurt er weer het zelfde en krijg je weer kippenvel, waarschijnlijk nog sterker dan de eerste keer, omdat het nu het liedje zelf veroorzaakt + de emotionele ervaring van 10 jaar geleden, het wordt dus een optel sommetje.
Ben je eenmaal op leeftijd dan kan dit zelfde liedje zoveel emotie opleveren dat er behalve kippenvel ook tranen komen.
Muziek is emotie!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik krijg nog steeds kippevel vn bepaalde nummers van (ANDRE HAZES ) ik vind hem gewoon heel goed ..!