Mag je iemand die gedwongen opgenomen is, in een isoleercel gooien omdat er geen kamers vrij zijn?

Afgelopen nacht hebben ze de vrouw van mijn vader als een beest opgesloten, ik kan dat niet begrijpen dat ze zoiets kunnen doen..Zo een zieke en lieve vrouw...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Iemand wordt niet zomaar gedwongen opgenomen. Dan is er sprake van een accute noodzaak, bijvoorbeeld omdat iemand een gevaar voor zichzelf is.

Natuurlijk wil je iemand dan niet in een isoleercel 'gooien', maar wat nou als de keuze is tussen een isoleercel of diegene aan zijn lot overlaten en de volgende ochtend dood aantreffen? Zouden we dan niet verontwaardigd zijn? Zouden we dan niet roepen: "Als je geen kamers vrij hebt, dan bedenk je maar wat, desnoods een isoleercel als dat het enige is dat je hebt!"?

Voor jullie blijft het natuurlijk sowieso een moeilijke situatie, sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens +1 en een isoleercel hoeft geen isoleercel te zijn als je de deur open laat en gezelschap of iets biedt zodat de persoon niet gillend gek wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord+1 nu ik je antwoord 5 keer gelezen heb, moet ik zeggen dat het misschien niet anders kon..
Maar toch het maakt me zo kwaad!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook een situatie om kwaad over te worden, vreselijk zoiets. Probeer alleen om die kwaadheid niet te richten op de mensen die haar proberen te helpen.

Andere antwoorden (8)

Achter de schermen doen ze met je wat ze willen, grote schande... Ik heb er geen woorden voor... Dat is nu waarom de politie zo veel haat oproept...

En ze doen er niets aan en het gaat gewoon door...

v r e s e l i j k . . .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Het gaat er niet om wat jij ervan vind, maar of het wettelijk gezien gerchtvaardigd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Vics... Wettelijk en rechtvaardig IN EEN ZIN, dat gaat niet... Geef maar meer minnen dan...
ik weet de ernst niet maar als ze een gevaar is voor haar zelf of voor andere word je in een time-out geplaatst.Als er geen kamers vrij zijn ,hebben ze deze keuze als prioriteit gezien?Het is verschrikkelijk natuurlijk dat van zo dicht mee te maken.sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan me voorstellen dat je dit erg heeft aangegrepen. Maar als ze echt met spoed is opgenomen is hier ook een reden voor.

Wel zal er verschil in zitten tussen iemand opsluiten in een isoleercel of iemand er in gooien. En beestachtig behandelen. Als ze echt beestachtig is behandeld kan je er melding van maken, want iedereen die in de isoleercel komt daar horen ze een melding van te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet de situatie verder niet natuurlijk maar wel weet ik dat voor iemand gedwongen op genomen word er zoveel tijd en gesprekken er voor af gaan.
Tig instanties die voorbij komen en weer gaan.En ze wijzen allemaal met een vinger naar een ander waar zo iemand thuis hoort.
Mijn vader is agressieve alcoholist en dronk de hele dag door al jaren en jaren.hij was een gevaar voor zich zelf en voor ons.toen het echt de spui gaten uitliep zijn we het traject gedwongen opname ingegaan.
Pas toen mijn vader bijna de dood na bij was in zijn eigen poep en pies lag en nog maar 48 kilo woog(woog voorheen 90 kilo) en dus een jaar verder waren(het trajeckt gedwongen opname) hebben ze hem pas gedwongen opgenomen.
Notabene dronk hij al 30 jaar zo flink,maar nu zijn zijn hersens totaal aangetast en komt hij zelfs nooit meer thuis te wonen.

Dus wat er bij jouwn "stiefmoeder"gedaan hebben?????
lijkt me een beetje vreemd,je zal dan toch denken aan dat je stiefmoeder dan echter zo danig doorgeflipt zou moeten zijn
dat dat dan nodig was ofzo?
zo niet dan is dat wel erg vreemd en zal ik het er dus ook niet bij laten zitten.Ik zal eerst een gesprek aan gaan met de artsen daar en vragen wat daar de reden van was???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord..zal niet gemakkelijk zijn voor je.
Mijn stiefmoeder hebben ze vannacht echt gedwongen opgenomen, en dat was ook zo gepiept..alleen mijn vader heeft de hele nacht gesprekken gehad en toestemming van de burgemeester moeten vragen..vandaag komt er een advocaat voor mijn stiefmoeder, die gaat beslissen of de opname terecht is geweest... Het is denk ik ook beter voor haar dat ze nu daar is, maar waarom in godsnaam in een isoleercel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je reactie!!!jij ook heel veel sterkte de komde tijd!!
ik leef echt met je mee,ik weet wat je doormaakt.
het enige wat ik me inkan denken is dat ze haar in de isoleer cel hebben gezet om te voorkomen dat ze der eigen zou bezeren?
en dan is dat alleen maar goed dan.
ik hoop echt dat advocaat haar gedwongen laat zitten daar anders begint de elende van voor af aan.bij mijn vader kwam er een rechter en een advocaat en die pleitte hem zelfs voor naar huis.Ik heb toen verteld wat mijn vader allemaal gedaan heeft in zijn boze dronken buien en toen heeft de rechter eindelijk na zo`n lange tijd besloten voor gedwongen opname.
dus als je er bij kan en mag zijn vandaag zal ik er zeker naar toe gaan.!!! suc 6 met alles en hou je sterk!!!!!
Nee, mag niet. Mag niet van mij. Maar ik heb niets te vertellen.

Zolang mensen stemmen op partijen die overal geld aan uitgeven behalve de mensen die het het hardste nodig hebben blijf je dit houden.

Mijn oma is gestorven in een bejaardenhuis omdat de verpleegsters haar hadden laten drogeren door de huisarts. 2x de dosis kalmeringstabletten als "normaal". Men had geen tijd voor haar. Mijn oma was niet dement, ze was vergeetachtig. Wij dachten dat ze dement was omdat ze die pillen kreeg.

Er verandert niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn mening,..ik vind t onmenselijk.En hoop dat de isoleercel zowiezo gaat verdwijnen in de toekomst.ik geloof niet dat dat de manier om mensen te helpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry,..antwoord op je vraag is,nee t mag niet om die reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Maar jouw verhaal klinkt mij erg onwaarschijnlijk.
Een gedwongen opname met IBS, daar gaat natuurlijk een lange aanloop aan vooraf en mogelijk / waarschijnlijk dat jouw emoties je waarneming vertroebelen?
In het ergste geval kan ik mij voorstellen dat mocht het waar zijn dat er geen bedden meer zijn dat er dan ten hoogste gebruik gemaakt moet worden van een OPEN isoleercel.
Gebruik van een (gesloten) isoleercel als middel is echt gebonden aan uitgebreid protocol met rapportage, toetsing etc als waarborg, minitieus zelfs. Iedere onbenul valt direct door de mand.
En in de huidige tijd een gedwongen opname.... dan is de crisis wel echt zeer huizenhoog geweest en is deze vrouw echt een direct en blijvend direct gevaar voor zichzelf en/of anderen. Goed dat ze beschermd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast allerlei gevoelens en ideeen die omtrent dit onderwerp spelen, is er ook nog wetgeving. Iemand die gedwongen is opgenomen valt onder de wet BOPZ (Bijzondere Opnamen Psychiatrische Ziekenhuizen). Instellingen die mensen opgenomen hebben die een BOPZ-titel hebben zijn goed bekend met de mogelijkheden en vooral de beperkingen die dit met zich mee brengt; hier dient uiterst zorgvuldig mee omgegaan te worden. Iemand mag niet in de iso "gegooid" worden met als reden dat er geen kamers vrij zijn, maar het zal vast genuanceerder liggen dan dat je in je vraag stelt.