Zijn er cijfers bekend over het percentage vrouwen dat nooit ongesteld is geworden?

Graag met bron.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Geheel uitblijvende menstruatie (amenorroe) komt normaal bij 2 tot 5% van de vrouwen voor. Maar bij op hoog niveau sportende vrouwen ligt dit percentage aanzienlijk hoger: tot een gerapporteerd maximum van 60%. Op zich wordt het wegblijven van de menstruatie nogal eens als plezierig ervaren (dan ben je in elk geval van dat gedoe af). Maar er is een medisch risico aan verbonden: het belangrijkste schadelijke effect van amenorroe is botontkalking (osteoporose).
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee,die zijn er niet, omdat ook meisjes die gestorven zijn voor ze die leeftijd bereikt hadden meetellen. Het gaat volgens jouw vraag dus niet alleen om volwassen vrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt de aandoening primaire amenorroe waarschijnlijk. Een stoornis in je cyclus. een percentage is moeilijk te vinden, wellicht helpt deze site en de andere bron je verder: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/Samenvattingskaartje-NHGStandaard/M58_svk.htm#N66234