Wie zijn er verantwoordelijk voor daklozen?

Toegevoegd na 2 minuten:
(daarmee bedoel ik: hoe komt het dat ze dakloos zijn en wie voor ze zouden moeten zorgen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Daklozen zijn net als elk ander volwassen mens verantwoordelijk voor zichzelf.

Toegevoegd na 5 minuten:
De reden dat ze dakloos zijn is verschillend. Sommige worden werkeloos, raken in geldproblemen en raken hun huis kwijt. Ze komen in een negatieve spiraal terecht en raken dakloos.

Andere raken aan de drugs, worden door een huisbaas uit huis gezet en raken daarom dakloos.

Ik heb zelfs ooit een verhaal gehoord van een man (nee het was niet de flodder film), die er zelf voor koos om dakloos te worden. Hij was erg rijk maar had een druk leven (veel zaken doen). Hij was dit zat en koos er zelf voor.

Daklozen zijn gewoon mensen net zoals jij en ik en ze moeten voor zichzelf zorgen vanaf het moment dat ze volwassen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daklozen zijn verantwoordelijk voor hun eigen leven. Ze kunnen een uitkering krijgen maar die gaat dan vaak op aan andere dingen zoals bv alcohol. Sommigen kiezen er vrijwillig voor om op straat te leven.

De gemeente zorgt als het heel koud is voor opvang van de daklozen, ze worden dan gedwongen meegenomen om ergens te overnachten omdat ze dan een grote kans maken om te bevriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaan ze dan `actief` op zoek naar daklozen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
[edit] wanneer het heel koud word
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak weten daklozen zelf wel waar ze terecht kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ze gaan dan met wat agenten op zoek naar daklozen. vaak weet de politie toch wel waar die zich ophouden en dan nemen ze ze mee. Gewoon omdat het te gevaarlijk is om buiten te slapen. En inderdaad, daklozen weten vaak zelf ook wel waar ze naartoe kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thx
Dit is in dit geval heel moeilijk te zeggen om dat dak(en thuis) lozen een vrij gecompliceerde doelgroep is.
Dat iemand dakloos wordt kan verschillende reden hebben, maar hebben uiteindelijk bijna altijd met geld te maken.
Dat iemand dakloos blijft is weer een andere vraag. Je kunt namelijk van het ene op het andere moment dakloos zijn, maar dit betekend niet dat iedereen dit blijft.
Het compliceerde zit hem vaak in het feit dat veel dak en thuisloze enorme schulden hebben en in veel gevallen verslaafd zijn aan drug en/of alcohol. Dit alles versterkt elkaar waardoor het steeds moeilijker wordt om uit de huidige situatie te komen.
Het vergt enorm veel disicpline van de dakloze om uit deze situatie te komen, maar hij is wel degene die het moet doen. Instanties kunnen nog zo hun best doen, maar de verantwoording blijft altijd bij de dakloze zelf, hoe moeilijk de situatie ook is.