Hoe komt het dat sommige mensen hun hele leven 'oogruis' hebben?

Oogruis betekent dat je soort sneeuw in je ogen ziet. Dat is in het donker goed waarneembaar. Waar komt dat eigenlijk vandaan? Ik heb zelf ook een beetje oogruis als het (bijna) donker is. Dit heb ik vanaf mijn geboorte. Ik heb daar eigenlijk niet echt last van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Oogruis is een tamelijk onbekende aandoening.
Omdat er geen fysieke afwijkingen in de ogen van oogruispatiënten zijn te vinden, impliceert dit wellicht dat oogruis geen ziekte is, maar een entoptisch fenomeen dat wordt opgemerkt door mensen die zeer bewust van hun zicht zijn. Echter, het is zelfs in dat geval een raadsel wat de onderliggende oorzaak van het fenomeen is.

Omdat er nauwelijks wetenschappelijke gegevens over de aandoening bestaan, wordt oogruis zelden als zodanig gediagnosticeerd. In de gevallen dat er überhaupt een diagnose wordt gesteld, stellen artsen doorgaans een persistente vorm van migraine vast.

Er is geen vaste aanpak van oogruis, al beweren sommigen dat het anti-epileptische medicijn clonazepam, Vitamine D of de corticosteroïde Prednison hen heeft geholpen. Met het schaarse onderzoek dat plaatsvindt naar oogruis blijven zulke behandelingen echter enkel gebaseerd op anekdotes.

Toegevoegd na 6 minuten:
Entoptisch = verschijnselen in het oog.