Hoe kun je het best geconcentreerd op je huiswerk blijven?

Altijd als ik huiswerk maak word ik afgeleid door van alles.Hoe kan ik het beste geconcentreerd blijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (9)

Leraren zijn er geheel op tegen, maar bij mij hielp het wel vaak: Muziek opzetten.

Ik werd vaak gestoord door geluiden om mij heen. Als je muziek op zet hoor je dit veel minder. Zet de muziek niet te hard, laat wel "ruimte" over voor je huiswerk.

Geen garanties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, daarom zeg ik ook: bij mij werkt het & geen garanties. Je kunt niet zeggen: Dit is een goede manier om geconcentreerd te blijven, net zoals je niet kunt zeggen: dit is een goede manier van leren. Is voor iedereen anders.
leeg bureau, bureau niet naar het raam toe gekeerd, telefoon en tv uit, radio zacht aan of helemaal uit, rustig plekje in huis, dus niet bij broertjes of zusjes en ieder half uur even iets anders doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je niks om je heen hebt waardoor je wordt afgeleid en vaak kan je je beter concentreren op een vak die je leuk vind zeg daardoor eerst tegen jezelf voordat je begint: ik leer dit vak omdat ik er van kan leren en het heel interessant is, als ik dit heb geleerd weet ik nog meer !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hier boven als staat: zet je radio/tv/computer uit. Ga op een stille en rustige plek huiswerk maken. Maak eerst wat huiwerk voor bijvoorbeeld een taal, daarna hou je even een pauze en dan maak je bijvoorbeeld wiskunde, dan hou je weer een pauze. Zo heb je niet steeds dezelfde soort vakken achter elkaar en d.m.v. pauzes wissel je concentratie en ontspanning met elkaar af. Dat werkt altijd heel goed bij mij. Wat je ook kan doen is van te voren een planning maken en je daar strikt aan houden. Als je dan nog wat tijd over hebt kan je weer iets leuks doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Feitelijk moet je ervoor zorgen dat er zich niets in je omgeving bevindt dat jou kan afleiden.

Dus: Een rustige en opgeruimde kamer, géén radio of tv aan, je msn op offline zetten, geen rommelig bureau en tenslotte moet je ervoor zorgen dat je niet te veel tijd voor de te bestuderen stof hebt.

Een beetje tijdgebrek zorgt ervoor dat je hersenen optimaal moet inspannen..waardoor je minder gauw afgeleid raakt.

Ik wens je alle succes toe met je huiswerk. Ik vond en vind dit trouwens een leuke vraag van je en daarom een plus van mij.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mij opgevallen dat de meeste mensen moeite hebben zich te concentreren op hun huiswerk, omdat er nog zoveel andere dingen te doen zijn.

Dus hoe ga je dat nou doen? Je begint met je huiswerk, zet een zacht muziekje erbij op, dan heb je ook nog een leuk sfeertje.
Na een uur start je MSN op en chat je een halfuurtje met wie dan ook. Hou je ontzettend strak aan het halfuurtje en meld dat ook tegen de mensen met wie je chat. Zet er een wekkertje bij.
Ga weer verder met je huiswerk voor een uurtje en ik neem aan dat je dan wel klaar bent. Dan kun je de rest van de avond doen waar je zin in hebt.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Sccs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo snel mogelijk beginnen dan raak je niet gestrest dat je niet klaar komt. Ergens zitten waar het rustig is en ggen PC oid. Eventueel een radio of CD aan. Begin met het rottigste vak. Als je de mogelijkheid hebt en je bent een morgenmens kun je ook het 's morgens voor school doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hieronder wat tips bij het maken van je huiswerk, alvast heel veel succes!
1. Maak een schema; hoe lang je huiswerk maakt,
wanneer je pauze neemt,...Voldoende pauze is
belangrijk!
2.Kies een vaste plaats;zonder rommel die je kan afleiden
3.Neem voldoende beweging;bijv tijdens een pauze even
naar buiten gaan
4.Drink voldoende; het zorgt voor een goeie communicatie
tussen hersenen en lichaam. Het verhoogt het
energiepeil en zorgt voor een betere concentratie.
5. Hou Het Leuk;
Leren, ontdekken, verkennen hoort iets leuk te zijn en
geeft meerwaarde aan het leven. Als een vak je niet helemaal ligt,zoek dan een manier om het leuker te maken,werk bijvoorbeeld met kleurtjes, schema`s,...

6. als je kiest voor muziek, probeer dan eens klassieke muziek,specifiek barok. Het ritme dat daarbij gebruikt wordt stimuleert het concentratievermogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg voor een vast ritme. Bijvoorbeeld; als je thuis komt van school eet en drink je rustig iets, daarna pak je je agenda erbij en kijk je wat je voor de volgende dag nog moet maken aan huiswerk; vervolgens niet aarzelen, maar meteen beginnen. Misschien gaat het wel een paar keer mis, maar probeer dat ritme aan te houden door jezelf telkens weer te dwingen. Op een dag zal je merken dat je je agenda hebt gepakt zonder er over na te denken.

Jezelf motiveren is niet makkelijk, maar het is iets wat alleen jij jezelf kan leren. Dus bedenk dingen die je over kunnen halen; als je braaf je huiswerk hebt gemaakt, mag je bijvoorbeeld tv kijken. Heb je niets gedaan? Dan geen tv. Hier kan je ook je ouders bij betrekken; leg ze uit dat je wat problemen hebt met jezelf te motiveren, zij kunnen je altijd controleren of je je huiswerk goed gedaan hebt.

Zorg ook voor een goede manier van werken; ga geen twee uur onafgebroken aan je huiswerk, maar neem af en toe even pauze om iets te gaan drinken. Na ieder half uur vijf minuutjes pauze bijvoorbeeld. Zoek een beetje uit wat voor jou het beste werkt, misschien heb jij wel na 20 minuten even pauze nodig, of pas na 40 minuten.

Succes!!