Het belangrijkste is dat je kleding draagt van warme, natuurlijke materialen (wol en wolmengsels met name, en beslist géén fleece , rayon of katoen) die niet al te strak zit. De kleren op je foto zijn echt te strak om het warm in te kunnen hebben.
Warme voeten is het belangrijkste ; als die koud zijn, krijg je je hele lichaam niet meer warm. Daarnaast is dat wat jij een aangename temteratuur vind ook een kwestie van gewenning. Door de kachel gewoon steeds een kwart graadje lager te zetten, hoeft hij hier inmiddels nooit meer hoger dan 19, zelfs in de winter niet, en overdag op 18. Natuurlijk dragen we dan een lekker vest, dikke pantoffels en zitten de kids met een dekentje op de bank. (Ik ben de enige die het prima redt in een tricot pyjama en blote voeten;-)).
Wat overigens ook heel belangrijk is, en dat onderschatten mensen nog wel eens, is dat je huis een warme uitstraling moet hebben. Tussen allemaal zwartleren en chromen meubelen op een witte vloer kun je de kachel op 21 zetten, en het nog ijskoud hebben. (Daarom is blauw ook zo'n domme kleur voor een badkamer). Terwijl je in een bruin/oranje kamer met rode en paarse tinten met ettelijke graden lager toekunt. Lederen meubelen zijn ook niet zo'n goed idee, omdat ze erg veel wamte blijven geleiden, vooral als het geen echt leer is. Of kunststof in plaats van houten eetkamerstoelen ; allemaal zaken die je kamer een koude uitstraling geven, maar ook zelf de warmte slecht vasthouden.
Maar bovenal is het gewenning. Zeker wanneer het contrast tussen de binnen- en buitentemperatuur te groot is (de kachel al aan hebben als het buiten nog tegen de 15 graden is bijvoorbeeld) wen je veel te snel aan veel te hoge, onnatuurlijke temperaturen. Bovendien komt van een centrale verwarming sowieso een heel onnatuurlijke en ook nog eens best wel ongezonde warmte af. Een echte kachel is wat dat betreft al een betere keuze, maar niet altijd één die je hebt. k heb het idee dat ´het koud hebben´ ook heel erg tussen de oren zit, want mensen die ik in het voorjaar bij 21 graden in een hemd op het terras zie zitten, hebben het in huis met de kachel op 21 graden ineens ijskoud en dragen dikke kleren. Tja......
Wol dragen, veel buiten zijn en veel bewegen. Meer kan ik ook niet bedenken. Maar vooral ook het idee loslaten van oh oh oh wat is het koud, als het dat nog lang niet is.