hoe snel slijt je rug door krachttraining?

ik doe nu al geruim een jaar aan krachttraining (en nog een aantal sporten) en vind het persoonlijk erg goed gaan.
maar nu kwam ik zo in gesprek me iemand in de sportschool en die zij dat mijn oefeningen erg slecht zijn voor mijn rug, niet omdat ik ze niet goed uitvoer ofzo maar omdat deze oefeningen je rug gewoon erg slijten.

het schema dat ik aanhoud is starting strength van mark rippetoe met extra buikspieroefeningen en push ups.(zie link als je meer info wilt over het progamma.)
http://startingstrength.wikia.com/wiki/Starting_Strength_Wiki
dit doe ik 2 keer per week, woensdag en vrijdag.

nu gaat het vooral om de squats, en een beetje de deadlifts en power cleans.
squats doe ik namenlijk al 3 sets, 5 herhalingen met 90 kilo op mijn nek, maar behalve het fijt dat mijn spieren er vermoeit van raken heb ik nergens last van, ook de volgende dag niet.

---dus mijn vraag is, hoe slecht is dit nu werkelijk.
en als het slecht is, wat kan ik dan doen om te verkomen dat mijn rug slijt, en is het al in een vroeg stadium te merken dat mijn rug slijt dat ik er nog iets aan kan doen.---

ps, de andere sporten die ik doe zijn yoga, karate, zwemmen en hardlopen.
verder ben ik niet vies van het moeten doorlezen van pagina's lange rapporten van onderzoeken mocht iemand die hebben.

ik weet dat het een lange vraag is maar ik dacht dat ik maar beter zoveel info kon geven als maar kon.
alvast bedankt voor het antwoord

Toegevoegd na 3 minuten:
pps ik wil mijn rug niet voledig ontlasten,dit probeer ik juist te trainen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Is onzin dat je rug slijt van die oefeningen. Trainen ie juist goed voor je spieren, pezen, conditie en zelfs een beetje je botten. Tuurlijk kan je rug slijten of kan je blessures oplopen, vooral met squaten en deadliften, maar dat is alleen als je de oefening verkeerd uitvoerd. Ik denk dat zulk soort geruchten ontstaan zijn, omdat er veel mensen zijn die oefeningen verkeerd uitvoeren en dan gaat het inderdaad fout. Zoals je zei heb je geen last bij de oefeningen dus hoef je je niet echt druk te maken. Zorg met squat dat je de stang niet in je nek legt, maar op de spieren boven je schouderbladen legt. En met deadliften dat je altijd naar boven kijkt. Dat zijn de belangrijkste fouten. Btw bij hardlopen zijn je knieën ook heel blessure gevoelig als je niet goed loopt en niet de juiste schoenen hebt. En over karate, tja daar weet je vast ook wel dat deze blessure gevoelig is ;) trainse

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100