Hoe weten je hersenen welke spieren ze moeten aansturen?

Als je wilt opstaan dan sturen je hersenen een impuls naar de spieren die er voor zorgen dat je opstaat.

Maar hoe weten je hersenen welke spieren dat zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik wil opstaan zeggen mijn hersenen "blijf liggen" tegen al mijn spieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, goh dat probleem heb ik ook zo nu en dan!

Het beste antwoord

Alles wat we doen wordt geregeld vanuit het 'cenrale zenuwcentrum'. Dit vormt de centrale verwerkings-en beslissingseenheid van het lichaam. Het bevat de hersenen en het ruggenmerg. In het centrale zenuwcentrum komen de prikkels van de zintuigen binnen en van daaruit worden ze gecontroleerd en aangestuurd.
de belangrijkste cellen in het zenuwcentrum zijn de 'neuronen'. Het is hun taak om prikkels op te vangen, door te geven en uit te sturen,te ordenen, intergreren en vasthouden van de informatie. De info wordt doorgegeven door middel van'neurotransmitters', chemische stoffen die door de zenuwcellen worden geproduceerd en uitgescheiden.
Oh, er komt nog veel meer bij kijken, maar in hoofdzaak zorgt het centrale zenuwstelsel ervoor, dat zodra jij een bepaalde spier wilt bewegen er aan het zenuweindje van die spier een seintje wordt doorgegeven naar het centrale zenuwstelsel en al die receptoren (ontvangers)die dit seintje ontvangen geven pijlsnel info door naar het centr. zenuwcentrum. Door middel van de chemische stofjes die vrijkomen en de werking van al die cellen die in een soort kettingreactie aan elkaar doorgeven wat er volgens het centr. zenuwstelsel moet gebeuren, zal de info bij een gezond iemand die hier geen stoonissen heeft, de spier gaan bewegen zoals jij ze aanstuurt .
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord.