Ik heb al een tijdje geen zorg zaken gehad maar hoe zit het nou tegenwoordig? Moet je eerst zelf een rekening betalen of gaat dat direct naar hun?

Hun is de zorgverzekering.

Aangezien de plek waar je zorg afneemt toch al weet hoe en waar je verzekert bent lijkt het mij logisch dat ze direct een rekening sturen naar de zorgverzekering.

Of is dat niet zo? Of verschilt dit per verzekering? Of per type behandeling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is naar hen. Niet naar hun. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland? Belgie?

Het beste antwoord

Dat ligt er met name aan of je een natura- of een restitutiepolis hebt.

Wanneer je een naturapolis hebt, wordt de rekening voor de zorg rechtstreeks naar de zorgverzekeraar gestuurd wanneer het een gecontracteerde zorgaanbieder is (dat kan je vinden op de website van je zorgverzekeraar). Als het een ongecontracteerde zorgaanbieder is, krijg je meestal zelf de rekening, die je vervolgens kunt indienen bij je zorgverzekeraar. Een naturapolis is over het algemeen goedkoper en je hoeft de meeste rekeningen niet voor te schieten. Wel is het zo dat je minder vergoed krijgt wanneer je naar een ongecontracteerde zorgaanbieder gaat.

Wanneer je een restitutiepolis hebt, krijg je in principe de rekeningen zelf van de zorgaanbieder en dien je deze vervolgens in bij je zorgverzekeraar. Je bent vrij in je keuze naar welke zorgaanbieder je gaat, maar je moet de rekeningen wel zelf voorschieten.

Tegenwoordig hebben veel verzekeraars ook betalingsafspraken met ongecontracteerde aanbieders, waardoor bovenstaand onderscheid minder strak is (en je minder vaak rekeningen hoeft voor te schieten, ongeacht je verzekering). Bovendien bestaan er ook combinatiepolissen, waarbij een deel van de zorg via de natura-constructie gaat en een deel als restitutie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij mij gaat alles direct naar de verzekeraar.
Mocht er iets zijn wat niet of slechts gedeeltelijk wordt vergoed, of heb ik nog niet de volledige eigen bijdrage 'besteed', dan ontvang ik daar een factuur voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij rekenen de zorgverzekeraars over het algemeen zelf met de zorgverleners af. Moet ik toch iets betalen dan krijg ik een bericht en overzicht van mijn verzekering wat ze na een week ofzo automatisch van mijn girorekening zullen halen. Ben ik het er niet mee eens dan kan ik dus gelijk nog even aan de bel trekken voordat ze dat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verschilt per zorginstelling en per verzekering.

Er zijn bijvoorbeeld tandartsen die een deel van de rekening naar de zorgverzekering stuurt (en als iets niet verzekerd wordt, krijg je bericht van de verzekering) en een deel die de tandarts zelf in rekening brengt (hier krijg je dus een rekening voor thuis)
Soms is het zo dat je een rekening van een zorginstelling krijgt die je moet betalen, die wél vergoed wordt (bekijk daarom je polis) Dan moet je dus de nota (geen kopie) versturen samen met een declaratieformulier naar je verzekering.