Hoe maak je iemand (tactisch) duidelijk dat je haar mening of commentaar gewoon even niet op prijs stelt?

iemand die zich continu gaat bemoeien met dingen die haar niet aangaan, terwijl ze er zelf niks weet.

Toegevoegd na 47 seconden:
wel een leuke dame die het niet verkeerd bedoelt geloof ik

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (10)

Je zou kunnen zeggen:

Ik stel je mening op prijs,maar ik wil het er liever niet over hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja dan de hardere aanpak als ze een bord voor d'r hoofd heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een iets hardere aanpak in de vorm van: Leuk dat je je mening wilt geven,maar die heb ik jou niet gevraagd toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daar rekening mee wilt houden dan wordt het wel moeilijk om het iemand duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Negeren misschien dan maar?
Ik neem het mee, dank je, is heel waardevol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beleefd zijn en keihard afkappen KAN bijna niet ; als iemand de hint van Freek niet begrijpt (dat is namelijk letterlijk wat ik zou zeggen, dus van mij verder geen antwoord meer hier, die boodschap laat niets aan onduidelijkheid over), wordt het sowieso uiteindelijk een confrontatie. Maar waarom zou je per se om willen blijven gaan met iemand die zich altijd overal mee bemoeit ? En waarom bemoeit ze zich overal mee ? Maak je er zo'n puinhoop van ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar slaat dat op ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zou weten over welke vraag je het had, zou ik dat kunnen nakijken, maar met bijna 100 GV-mails per dag en meer te doen, glipt er wel eens tussendoor. Maar dan nog ontgaat me je reactie ' nee jij wel he' . Er staan namelijk drie vragen in mijn reactie, en op geen van drieen zou dat een normaal / begrijpelijk antwoord zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je antwoorden wilt van echte experts, moet je je vragen natuurlijk niet op GV stellen ; daar geef je namelijk mee aan dat je IEDEREEN uitnodigt je vragen te beantwoorden oftewel zich met je zaken te bemoeien ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord in al z'n eenvoud.+
Bedenk een goedgemeend compliment voor haar. En vertel dit tegelijk met jouw goed geformuleerde feedback op haar commentaar/mening die ze dus op het verkeerde moment geeft. Vertel haar ook hoe ze het kan verbeteren. Probeer je feedback vrij te houden van jouw frustratie wat voor haar dus niet constructief is. Als je haar behoefte kan peilen waarom ze de neiging heeft dit te doen en dit meeneemt in je feedback doe je het helemaal goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet zoveel durft te zeggen kijk/draai je gewoon een stukje de andere kant op terwijl zij begint te bemoeien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook zij heeft een les te leren, namelijk de kunst van het nietsdoen. Maak haar duidelijk dat haar hulp heel waardevol is, als daar nadrukkelijk om gevráágd wordt.

Een luisterend oor is ook ok, maar laat haar alleen helpen als je erom vraagt. Houd daar tegelijk wel rekening mee dat iemand niet zomaar even anders daarover gaat denken. Mensen die tot in de ntreure willen helpen ( ik ben er zelf ook lang genoeg zo een geweest) daar zit dat van lange tijd al ingebakken, dus dat verandert niet zomaar even.
Ik vergelijk dat altijd even met een kat die de onbedwingbare behoefte heeft haar nagels in je bank te zetten. Ze kan gewoon niet anders. Maar om zulke hulp ( dus niet die nagels) , waardevol te laten zijn, zal ze niets moeten doen tot erom gevraagd wordt. Ze kan wel duidelijk maken dat ze kán helpen, maar het verder aan jou moeten overlaten of jij daar wat mee wilt of niet.

Waarschijnlijk weet ze wel veel maar wil ze gewoon indruk op je maken en gewoon echt graag helpen, dus oordeel niet te snel. Ze bedoelt het in ieder geval goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, dat is ook een antwoord op mijn vraag (positioneel spel). In plaats van 'kritiek' gaat het over 'hulp'.
Een goeie! Ik begrijp het nu zo:
Voor kritiek moet er een basis zijn, iets van evenredigheid. Bijvoorbeeld tussen baas en werknemer (salaris versus arbeid), of tussen collega's (hetzelfde bedrijfsdoel nastreven). Als die basis er niet is, mag je volgens de etiquette géén kritiek leveren. Hulp wel, maar hulp is iets wat men bereid moet zijn om te ontvangen; anders is het geen hulp, maar opdringerigheid.
Dank je wel, Forallweknow!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het woord etiquette ben ik allergisch voor :)) Maar het is en kern van waarheid... enkel wijze raad waar mensen vaak geirriteerd of boos van worden is ook wel een vorm van kritiek vaak hoor, maar opbouwende kritiek, ook al wordt het niet als zodanig opgevat. En het is ook niet gek dat mensen soms boos worden. Is het hun eigen spiegel? Het zat zijn van het betuttel van de maatschappij waarin je hier opgroeit? Er wordt overal om je heen teveel gebemoeid. een echte goede raad wordt dan al gauw als bemoeizucht gezien. Maar misschien ziet diegene die jou helpen wil wel iets dat jij (nog) niet ziet. maar al te vaalk komt iemand later bij me terug en zegt van "Goh je had toch gelijk, sorry voor mijn reactie"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van die etiquette had ik vroeger ook. Vorige week op Hoe heurt het, legde iemand uit wat het is: "Dat je zeg maar geen lást hebt van elkaar".
Toen veranderde mijn attitude: het is geen iets moeten doen of laten (=opgedrongen gedrag dus), maar de ander ontzien (=zachtheid). Ik zie nu wel, dat er heel veel verschillende motieven achter die 'kritiek' kunnen zitten.
Bij mij was dat toen, dat iemand vocht voor zijn baan / zijn bestaan. Er zijn dan belangen, en kritiek is dan een afleidingsmanoeuvre. Zeg maar het manipuleren van de leidinggevende (die beslissingsbevoegdheid heeft), en dat ten koste van mij, omdat ik toch geen belangen heb. Hier kan het gaan om een dame die aandacht en waardering vraagt. Zij is zo in een vicieuze cirkel terechtgekomen: zij vraag aandacht middels haar 'hulp of kritiek', wordt afgepoeierd, voelt zich afgewezen maar blijft dezelfde methode volgen en komt nogmaals en sterker met die hulp, waarbij ze dan maar slechter gaat luisteren om het afpoeieren niet te horen.
Freekfluweel zegt precies hetzelfde in 1 zinnetje.
De oplossing is dan simpel: geef haar eens heel veel echte aandacht. Dan heb je er ineens een vriendin bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje klaas voor dit inzicht. precies waar ik momenteel inzit ook, grappig. ik moet leren niets te doen ipv van om aandacht te vragen of hulp te bieden, e.d. Veel mensen zijn hard en star en ik heb moeite dat te verkroppen. Dit hierboven van jou te lezen doet mij tranen in mijn ogen krijgen, dus je slaat de spijker op zijn kop. Iemand kan geven en geven en geven, maar t is ook leuk om eens wat aandacht terug te krijgen. geweldig zoals dat hier soms gaat. Gv heeft in dat opzicht zeker enorm bijgedragen aan mijn groei, met in het bijzonder sommige mensen hier. Dankjewel
Misschien kan je het zo zeggen:

"Ik weet dat je het goed bedoelt, maar voor mij is het veel prettiger/fijner om er eerst zelf eens goed over na te denken. Om eerst mijn eigen mening te vormen voor ik eventueel anderen om hun mening vraag. Zo ben ik nu eenmaal. Vergeef het mij maar. Maar als ik denk dat jij mij kan helpen bij bepaalde vragen zal ik je er zeker om vragen".

Succes :)
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hele lieve manier :)
Kristal
12 jaar geleden
dank je Forall :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan nooit kwetsen, en je houdt de weg open voor later. Knap antwoord!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan kwetsen. das mij overkomen. toch blijft het een goede manier, maar degene die ik dit destijds zei werd boos dat ik eerst ergens anders op zoek ging naar meer info. Waaruit je kunt opmaken dat wat je ook zegt altijd wel iemand kan kwetsen, maar daar kun jij niets aan doen... op dat moment hou jij diegene een spiegel voor... Maar het blijft inderdaad een knap antwoord
Kristal
12 jaar geleden
Foral, ik begrijp wat je bedoelt maar in mijn antwoord geef ik alleen aan dat ik er eerst zélf over na wil denken, dus niet dat ik eerst ergens anders op zoek ga. Sis, dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja je hebt gelijk. das een verschil.
Kristal
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel een lap tekst...
Kristal
12 jaar geleden
Valt wel mee hoor als je het uitspreekt, 'k Heb het even uitgeprobeerd en het zijn 17 seconden ;-)
17 Seconden om jezelf op een tactische wijze duidelijk te maken vind ik niet veel als je iemand niet wilt kwetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha, klopt, Kristal. Soms hebben mensen gewoon even tijd nodig om de boodschap tot zich te laten doordringen. Onderwijl kun je de ander een paar keer vriendelijk in de ogen kijken, en ook je hoofd schuin houden, om zo het onderliggende gevoel te benadrukken dat je die ander respecteert. En dat terwijl je opkomt voor je zelfbeschikkingsrecht. Heel knap antwoord!
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Klaas :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een prachtig antwoord! en zo tactisch! +
Maar de dame schijnt het keer op keer te doen. En dan steeds dit prachtige antwoord geven? Geweldig!
Een beetje dame begrijpt dan wel de hint.
Kristal
12 jaar geleden
Dat mag je toch hopen Bessy... ;-)) En dank je voor je plusje :-)
Wat ik zelf doe, is toch luisteren naar het zogenaamde advies (je weet nooit of er wel iets waardevols inzit) en als je er niets mee kan, de bewuste persoon bedanken en aangeven dat jij het anders ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nuchter blijven, okee is goed zeggen en meer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe kan ze zich ermee bemoeien? is dit omdat er over iets gesproken word in haar bijzijn? word er gediscussieerd over een onderwerp en probeert ze een mening te geven terwijl ze blijkbaar geen kennis van zaken heeft?
dit zijn 2 mogelijkheden met ieder een eigen aanpak naar mijns inzien.
als zij zich gewoon steeds in een gesprek mengt en haar mening duidelijk maakt zonder dat er naar haar richting uit ook maar iets gevraagd is, in dit geval kan je haar misschien een x apart nemen en vragen of ze misschien zich niet met jullie gesprek zou willen bemoeien aangezien het niet aan haar gevraagd is en je het storend vind dat hoe goed bedoelt ook zij haar mening opdringt.
in het 2e geval kan je haar antwoord gelijk ter discussie in de kring gooien, in dat geval laat je het aan de anderen over hoe ze haar antwoord accepteren enof....
maar een ding moet je zeker in alle opzichten met je oplossing meewegen, deze dame heeft een onnatuurlijke drang om te helpen, helaas komt het heel vaak voor dat zulke mensen hun visie opdringen inplaats dat ze een mogelijkheid aanbrengen.
ik zeg altijd probeer mensen niet jouw idee te laten volgen, maar geef ze een idee waar ze misschien iets mee kunnen doen.
loop je eigen levensweg en probeer niet die van een ander te bewandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Goed genuanceerd antwoord. +1 Misschien bedoel je eigenlijk een overactieve drang tot helpen in plaats van een onnatuurlijke drang?
Hoeft niet tactisch gewoon keihard, duidelijk en helder zeggen dat die zich niet met andermans zaken dient te bemoeien.