Wordt de psycholoog ook vergoedt?

Wordt een afspraak bij de psycholoog vergoedt door mijn verkering CZ?
Zit die in het basispakket van de zorgverzekering of niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja (maar...: ).

Je hebt in elk geval een verwijsbrief van je huisarts nodig. Afhankelijk van (de ernst van) je klachten ga je naar een eerstelijnspsycholoog of naar een tweedelijns hulpverlener.

Een eerstelijnspsycholoog behandelt kortdurend en alleen eenvoudige problemen. Vanuit de basisverzekering worden 8 sessies vergoed (vanaf volgend jaar 5), met een eigen bijdrage van 10 euro per sessie (vanaf volgend jaar 20 euro). Afhankelijk van je aanvullende verzekering krijg je mogelijk wat extra sessies vergoed. De eerstelijnspsycholoog waarvoor je kiest moet een registratie hebben als gz-psycholoog of klinisch psycholoog. Een gecontracteerde aanbieder vind je via de Zorgzoeker, zoek dan op 'psychologische/psychiatrische hulp' en vervolgens op 'GGZ instelling 1e lijns' of 'gz-psycholoog'.

Als tweedelijns hulp is aangewezen dan is er geen maximum aantal sessies. Tweedelijnszorg is specialistischer. Deze zorg wordt ook vergoed vanuit de basisverzekering en er is (dit jaar nog) geen eigen bijdrage. Een gecontracteerde aanbieder vind je via de Zorgzoeker, zoek dan op 'psychologische/psychiatrische hulp' en vervolgens op 'GGZ instelling 2e lijns', 'psychotherapeut, klinisch psycholoog of klinisch neuropsycholoog' of op een van de genoemde diagnoses waar 2e lijns achter staat.

De vraag of je eerstelijns of tweedelijns hulp nodig hebt, zou ik aan je huisarts voorleggen. Als jij en de huisarts verwachten dat je binnen ongeveer acht sessies wel geholpen bent, is eerstelijns prima. Als je klachten ingewikkelder zijn, al langer duren of je al eerder hulp hebt gehad, kan tweedelijns zorg meer zijn aangewezen.

Op beide is overigens je (wettelijk verplicht en eventueel zelf gekozen) eigen risico van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je via je huisarts word door verwezen wel! Hoeveel afspraken je vergoed krijgt weet ik alleen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan weet je geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, de vraag was of het word vergoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het antwoord:
Als je door je huisarts wordt verwezen wel!! Is niet goed..
Wij moesten 40 euro per uur betalen en na 6 keer krijg je 200 euro terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 2011 komen de eerste 8 zittingen uit de basisverzekering. Per zitting geldt een eigen bijdrage van € 10.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar kunt u terecht? U kunt terecht bij een gezondheidszorgpsycholoog of bij een instelling voor eerstelijns psychologische zorg. Zoek een psycholoog via de Zorgzoeker. Gaat u naar een zorgverlener waar CZ geen afspraken mee heeft? Met de CZ Zorg-op-maatpolis krijgt u een vergoeding van maximaal 75% van het marktconforme (gebruikelijke) tarief in Nederland. Hebt u een CZ Zorgkeuzepolis of wordt de zorg vergoed uit uw aanvullende verzekering? Dan krijgt u een vergoeding van maximaal 100% van het marktconforme (gebruikelijke) tarief in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huisarts is wel nodig: http://www.cz.nl/somberheid-psycholoog (het adres is een beetje vreemd, maar daar kom ik op uit bij het zoeken naar dit onderwerp)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft dus niet te zijn dat je somber bent, maar dat je ergens anders eventueel hulp bij nodig hebt, de eerste die je daar voor moet hebben is de huisarts, de huisarts kan je doorverwijzen naar een psycholoog, jij moet dan een psycholoog zoeken die bij CZ aangesloten is. Op de site van CZ kun je zoeken naar een aangesloten psychiater, waarschijnlijk kan jouw huisarts dat ook wel.