Hoe komt het dat als je een voorwerp ,denk maar aan tandenborstel of vinger in de buurt van je keelgat houdt, je braakneigingen krijgt.

Als je iets eet appel of peen wat ook in de buurt komt van die plek heb je die braak neiging niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vindt het raar, iedereen heeft dat, maar elke keer als ik het probeer lukt het me absoluut niet...

Het beste antwoord

Dat heet de kokhalsreflex en, geloof het of niet bij mannen vind die verder voor in de mond plaats dan bij vrouwen. Zie link voor onderzoeksresultaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm, daar moet ik eens over nadenken. Zou dat een reden hebben... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk genetisch bepaald. Maar Xinix kan ook gelijk hebben dat het met oefening te maken heeft.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi

Andere antwoorden (5)

Het is een reflex... Dat zit erin geprogrammeerd... en daar kun je niets aan doen...

Gelukkig maar... het is ter overleving van de soort...

Toegevoegd na 50 seconden:
En door training kun je die afleren, dat dan weer wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan hij afwentelen door het kapot te bijten... vandaar...
Alles wat je eet of drinkt, wordt door de spieren van de slokdarm en de maag naar de darmen gebracht. Als je moet overgeven, werken deze spieren in tegengestelde richting. Wat in de maag zit, komt met golven naar buiten. Het proces wordt in werking gesteld door stimulatie van een centrum in de hersenen via zenuwimpulsen van het maagdarmkanaal of een ander deel van het lichaam. Het centrum stuurt dan zenuwimpulsen die onregelmatige spiersamentrekkingen van de maagwand en de benedenwaartse krampen van het diafragma veroorzaken. De geproduceerde druk dwingt dan de inhoud van de maag omhoog. Ook kan braken bewust uitgelokt worden (zoals bij anorexia/bolemia nervosa) door een vinger of ander kriebelig voorwerp diep in de keelholte te forceren, ook dit veroorzaakt een slokdarmreflex (de huig wordt geprikkeld), omdat het lichaam denkt dat hier voedsel klemzit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die plek heet je huig.
Dit veroorzaakt een slokdarmreflex, omdat het lichaam denkt dat hier voedsel klemzit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een stuk appel in mijn mond steek zonder te kauwen krijg ik ook braakneigingen.
Het gaat er volgens mij om dat je iets ver in je keelgat steekt zonder te kauwen.
Door het kauwen geef je je maag een seintje dat er iets eetbaars aankomt. Dus het is gewoon een gezonde reactie van je lichaam op een gevaarlijke situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als iets op onnatuurlijke wijze in de buurt van je keelgat komt ontstaat die braakneiging. vervelend. en een beetje uit de buurt blijven helpt.