Hoe ziet iemand die scheel kijkt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Maar iemand met een oogafwijking (waardoor de ogen naar binnen staan) ziet niet of in ieder geval, minder dubbel dan wanneer wij zo iemand nadoen :P

Iemand die scheel kijkt, kijkt en ziet hetzelfde als iemand die niet scheel kijkt. Als je neus scheef staat, kun je normaal ruiken en als je oren scheef staan kun je normaal horen. Toegevoegd na 1 minuut: Ik bedoel natuurlijk iemand die van nature scheel kijkt.

Iemand die scheel kijkt ziet NIET dubbel... Helaas of gelukkig is dat niet zo dat iemand dubbel ziet... Er is een dominant oog dat ziet en dat tweede oog doet een bijdrage en maakt dat het toch vaak nog tot 3D komt... Dit is dus niet een wet van Meden en Perzen, maar meestal is het zo... Soms kan het zijn dat men kan kiezen met welk oog men ziet, maar dat is meer zeldzaam...

Omdat na te bootsen heb ik net ontdekt dat als je met gestrekt arm en je NIET dominante oog (links, en anders even melden!) een punt op de muur wijst, en doet je andere oog open, zie je je vinger dubbel, zonder dat je je concentreert om spieren scheel te laten kijken. Ik verwacht ook niet dat schele mensen dubbel zien, extreem na, doordat hersenen de beelden over elkaar plaatsen.

Als er van je ogen 2 beelden in de hersenen aankomen die niet met elkaar kloppen, zie je dubbel. Om daar niet gek van te worden, schakelt het visuele deel van ons brein na verloop van tijd een van de beeldsignalen uit. Gebeurt dat gedurende langere tijd, dan kan het niet-gebruikte oog snel slechter worden. Bovendien heb je 2 ogen nodig voor het waarnemen van diepte. Dat is belangrijk bij autorijden, sporten en andere activiteiten waarbij ruimtelijk inzicht vereist is.

Bronnen:
Quest.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100