Als ik mijn contactlenzen niet in heb, kijk ik zo met mijn rechteroog in jouw linker broekzak. Oftewel, ik ben dan hartstikke scheel. Maar zie dan absoluut niet dubbel.
Ik heb al vanaf dat ik drie ben een bril, ik had toen een lui oog zoals ze dat noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het makkelijkste antwoord is: dubbel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het wat moeilijkere antwoord is dat we allemaal wel een beetje scheel kijken. Om iets scherp te kunnen zien, moeten je ogen beiden gericht zijn op een object (of een onderdeel daarvan). Kijk je naar een letter op het beeldscherm, dan kijken je ogen dus iets scheel.

Mensen van wiens ogen scheel staan, zien vaak wat dubbel, al kunnen je hersenen voor veel compenseren. Wat ook wel gebeurt is dat ze een lui oog krijgen: een oog dat minder kijkt dan het andere. Daardoor wordt het dubbelzicht verminderd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Gelukkig is dubbelzien in veel gevallen ook te compenseren door het dragen van een bril. Klik daarvoor even door naar deze link: http://www.vanhoutoptiek.nl/Ogen/Oog.htm#STRABISME
Daar wordt het heel duidelijk uitgelegd.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik zeg "zien vaak wat dubbel", maar dat is niet waar. Het moet zijn: "zien soms dubbel". Je ogen moeten wel erg scheef staan willen je hersenen het niet meer kunnen compenseren. En dan ontwikkel je ook nog vaak een lui oog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar iemand met een oogafwijking (waardoor de ogen naar binnen staan) ziet niet of in ieder geval, minder dubbel dan wanneer wij zo iemand nadoen :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die scheel kijkt, kijkt en ziet hetzelfde als iemand die niet scheel kijkt.
Als je neus scheef staat, kun je normaal ruiken en als je oren scheef staan kun je normaal horen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk iemand die van nature scheel kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die scheel kijkt ziet NIET dubbel... Helaas of gelukkig is dat niet zo dat iemand dubbel ziet...

Er is een dominant oog dat ziet en dat tweede oog doet een bijdrage en maakt dat het toch vaak nog tot 3D komt... Dit is dus niet een wet van Meden en Perzen, maar meestal is het zo...

Soms kan het zijn dat men kan kiezen met welk oog men ziet, maar dat is meer zeldzaam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat na te bootsen heb ik net ontdekt dat als je met gestrekt arm en je NIET dominante oog (links, en anders even melden!) een punt op de muur wijst, en doet je andere oog open, zie je je vinger dubbel, zonder dat je je concentreert om spieren scheel te laten kijken. Ik verwacht ook niet dat schele mensen dubbel zien, extreem na, doordat hersenen de beelden over elkaar plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er van je ogen 2 beelden in de hersenen aankomen die niet met elkaar kloppen, zie je dubbel. Om daar niet gek van te worden, schakelt het visuele deel van ons brein na verloop van tijd een van de beeldsignalen uit. Gebeurt dat gedurende langere tijd, dan kan het niet-gebruikte oog snel slechter worden. Bovendien heb je 2 ogen nodig voor het waarnemen van diepte. Dat is belangrijk bij autorijden, sporten en andere activiteiten waarbij ruimtelijk inzicht vereist is.
Bronnen: