Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Als ik mijn contactlenzen niet in heb, kijk ik zo met mijn rechteroog in jouw linker broekzak. Oftewel, ik ben dan hartstikke scheel. Maar zie dan absoluut niet dubbel.
Ik heb al vanaf dat ik drie ben een bril, ik had toen een lui oog zoals ze dat noemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het makkelijkste antwoord is: dubbel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het wat moeilijkere antwoord is dat we allemaal wel een beetje scheel kijken. Om iets scherp te kunnen zien, moeten je ogen beiden gericht zijn op een object (of een onderdeel daarvan). Kijk je naar een letter op het beeldscherm, dan kijken je ogen dus iets scheel.

Mensen van wiens ogen scheel staan, zien vaak wat dubbel, al kunnen je hersenen voor veel compenseren. Wat ook wel gebeurt is dat ze een lui oog krijgen: een oog dat minder kijkt dan het andere. Daardoor wordt het dubbelzicht verminderd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Gelukkig is dubbelzien in veel gevallen ook te compenseren door het dragen van een bril. Klik daarvoor even door naar deze link: http://www.vanhoutoptiek.nl/Ogen/Oog.htm#STRABISME
Daar wordt het heel duidelijk uitgelegd.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik zeg "zien vaak wat dubbel", maar dat is niet waar. Het moet zijn: "zien soms dubbel". Je ogen moeten wel erg scheef staan willen je hersenen het niet meer kunnen compenseren. En dan ontwikkel je ook nog vaak een lui oog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar iemand met een oogafwijking (waardoor de ogen naar binnen staan) ziet niet of in ieder geval, minder dubbel dan wanneer wij zo iemand nadoen :P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die scheel kijkt, kijkt en ziet hetzelfde als iemand die niet scheel kijkt.
Als je neus scheef staat, kun je normaal ruiken en als je oren scheef staan kun je normaal horen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk iemand die van nature scheel kijkt.
(Lees meer...)