Gietijzeren buckle (gesp voor riem). Kunnen buckles gerepareerd worden?

Ik heb een aantal "versleten" buckles. Kunnen deze buckles van gietijzer gerepareerd worden?

Toegevoegd na 12 uur:
Bij de twee linkse buckles zijn de pinnetjes afgebroken en bij de rechtse de beugels om je riem doorheen te halen. (Bij de buckle rechtsonder is het stuk waar de beugel, hoort aan te zitten, uitgesleten)

Toegevoegd na 12 uur:
Bij de twee linkse buckles zijn de pinnetjes afgebroken en bij de rechtse de beugels om je riem doorheen te halen. (Bij de buckle rechtsonder is het stuk waar de beugel, hoort aan te zitten, uitgesleten)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
repareren is een breed begrip, foto gaarne!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u wel voor dfe reactie. Ik hoop dat deze foto's meer duidelijkheid bieden.

Het beste antwoord

Ten eerste: wat jij gietijzer noemt zou wel eens zamak of tin kunnen zijn. Gietijzer wordt aangetrokken door een magneet, zamak en tin niet! Zamak en tin kan men niet braseren omdat de smelttemperatuur van deze metalen te laag zijn.
Als het gietijzer is kan dit hersteld worden door te braseren met een goede zilverlegering. Daarvoor heb je een acetyleen-en zuurstoffles nodig, en een autogene uitrusting, niet echt betaalbaar voor een doe het zelver. Hiervoor is ook de nodige handigheid een absolute vereiste. Bovendien wordt het gietijzer zo warm dat de verf gegarandeerd verbrand. Maar ja, het KAN.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog eens goed naar de afbeelding gekeken, dit is waarschijnlijk géén gietijzer maar tin.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een afgebroken pennetje vervangen kan wel, maar ook hiervoor is enige vakkennis vereist. Groetjes vanwege een Belg die sedert 2 maanden ook in Zeeuws Vlaanderen woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe, of waar, kan ik het pennetje laten repareren? Als het ook tin is?