Ik heb sinds een week hele andere ontlasting gekregen, hoe kan dit?

Het was normaal een lang stuk maar het is sinds kort een aantal dikke keutels. Heeft dat misschien met mijn voeding te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De ontlasting is zeer zeker afhankelijk van jouw voeding. Vezelrijk eten en genoeg groente, fruit en vocht zorgen er voor dat deze normaal blijft. Ook regelmatig blijven eten is aan te raden. Kijk even wat jij de laatste week anders dan anders gedaan hebt en je vindt je antwoord. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Keutels duiden er in ieder geval op dat er minder vocht in je ontlasting wordt vastgehouden dan bij worstvormige ontlasting. Het kan bijvoorbeeld doordat je ontlasting langer in de dikke darm verblijft, waardoor er meer vocht aan wordt onttrokken. Ook kan het zijn dat je minder vezels, minder vettigheid of minder vocht naar binnen werkt dan eerder. Er zit bijvoorbeeld al een verschil tussen bruin- en volkorenbrood qua hoeveelheid vezels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk te weinig gedronken de laatste tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te weinig drinken; als u te weinig drinkt, wordt uw ontlasting hard en droog.

Weinig lichaamsbeweging; lichaamsbeweging stimuleert de bewegingen van uw darm. Als u weinig beweegt, kan uw dikke darm ook trager gaan bewegen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het negeren van aandrang; als u aandrang negeert en toiletbezoek uitstelt, blijft ontlasting langer dan noodzakelijk in de dikke darm. Hierdoor kan een harde en droge ontlasting ontstaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.spijsvertering.info/tips-bij-klachten/verstopping/