Hoe kan iemand leren om gezichten beter te onthouden?

Ik bedoel het gezicht van iemand die zich aan je heeft voorgesteld. (Dat je dat later herkent.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Probeer het in je hoofd te koppelen aan iets of iemand bijvoorbeeld een beroemdheid ofso. Of soms een dier.. Hou het wel voor je zelf en niet roepen dat iemand bijvoorbeeld op een hamster lijkt. Werkt namelijk ook goed bij namen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommige mensen zijn beter in het onthouden van namen en anderen zijn weer beter in het onthouden van gezichten.
De kunst is om te leren die twee dingen te combineren en in je geheugen vast te zetten.

Dat heeft te maken met concentratie en actief waarnemen.
Als mensen zich aan elkaar voorstellen, gebeurt het maar al te vaak dat ze door elkaar heen praten, even snel hun naam mompelen en niet werkelijk naar elkaar luisteren. Wanneer je iemands naam wilt onthouden moet je bij de kennismaking zeker weten dat je de naam goed hebt verstaan.
Dan herhaal je die naam in jezelf een paar keer.
Daarbij kijk je naar het gezicht.

Als je dan een gesprek met de persoon voert waarmee je zojuist kennis hebt gemaakt, probeer dan minimaal één keer zijn naam te gebruiken.
Door dit te doen ben je actief met het onthouden van de naam bezig en kun je er zeker van zijn dat je de juiste naam bij het juiste gezicht in je geheugen opslaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. Ik ben slecht in zowel namen als gezichten onthouden... :-)