Hoe kan het dat als je koorts (verhoging) hebt, dat je het heel snel koud krijgt?

Je lichaamstemperatuur is te hoog, dus je zou denken dat je het niet snel koud kan krijgen.
Toch heb ik het de hele tijd koud als ik de deken van mij af doe, en zodra ik hem weer over me heen doe krijg ik het super heet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat je het koud hebt, wil niet zeggen dat het koud *is*. Het wil alleen zeggen dat je iets moet doen om warmer te worden.

Het bestrijden van ziekteverwekkers loopt beter bij een hogere lichaamstemperatuur. Daarom is koorts nuttig: je voelt je belabberd en neemt dus rust, zodat het lichaam alle energie kan richten op het gevecht met de ziekteverwekkers; en je hebt het zo koud dat je jezelf gaat verwarmen, waarmee je de bestrijding helpt.

Normaal werkt dit principe heel goed. Alleen bij heel hoge koorts moet je jezelf dwingen het koud te hebben. Een temperatuur boven de 42° is ronduit schadelijk voor het lichaam zelf, omdat sommige essentiële eiwitten dan niet meer functioneren. Tegenwoordig krijg je dan een koortsremmer; vroeger werden de dekens van zo’n patiënt afgenomen - jammer dat hij het dan berekoud kreeg, maar dat was beter dan gehandicapt raken of overlijden door een te hoge lichaamstemperatuur.

Met dank aan Rotaluclac
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je lichaam heeft dan te weinig weerstand wat er naartoe leidt dat je lichaam niet fit genoeg is om de warmte in je lichaam te houden. Daarom moet je je best doen om je lichaamswartme te behoudem bijvoorbeeld d.m.v. een deken.