Ik weet niet wat de reden is dat je niet op wilt staan. Zit je slecht in je vel? Slaap je slecht? Ga je laat naar bed?
Ik weet de antwoorden op bovenstaande natuurlijk niet.
Maar stel:
1) Je slaapt slecht, waardoor je moeilijk op kan staan.
- Voordat je gaat slapen niet iets druks doen (zoals televisie kijken of computeren). Lees een boek.
- Je 's middags niet laten verleiden tot middagdutjes, waardoor je 's avonds weer moeilijker inslaapt.
- Zorgen dat je overdag je 'taken' hebt gedaan, zodat je daar 's avonds niet over gaat piekeren.
- Naar rustgevende muziek luisteren voordat je gaat slapen.
- Ontspanningsoefeningen doen.
2) Je wilt niet opstaan, omdat je slecht in je vel zit.
Als je je lusteloos/down/depressief voelt, is het des te lastiger om op tijd op te staan. Toch is het erg belangrijk, omdat juist in zo'n periode van negativiteit, een strak dagritme je houvast kan geven.
Belangrijk is om te zorgen dat je weer goed in je vel komt te zitten. Dit kan door:
- Positieve afleiding (een bezoek van een vriendin die je altijd wel kan oppeppen met een goed gesprek bijvoorbeeld)
- Gezonde afleiding (het beoefenen van een sport, er regelmatig uitgaan voor een wandeling in de buitenlucht).
- Professionele hulp.
- Iets anders wat voor jou een positieve bijdrage kan leveren.
3) Je wilt niet opstaan, omdat je laat naar bed gaat.
Ik zie dat je zelf een zoon van tien heeft. Ik gok dat u rond de veertig bent en op die leeftijd heb je pak 'm beet 7 a 8 uur slaap per nacht nodig. Als je hier (bij lange na) niet aan komt, is het niet zo gek dat je de volgende dag niet uit bed wilt komen.
Probeer je slechte ritme te doorbreken en spreek een 'bedtijd' met jezelf af. Hou je hier ook aan, ondanks dat de kans groot is dat het lang duurt voordat je inslaapt. Dit komt omdat je nog aan je nieuwe ritme moet wennen. Geef jezelf daar ook de tijd voor en lees desnoods in een boek, totdat je voelt dat je oogleden zwaar beginnen te worden. Verleid je de volgende dag wederom niet tot middagdutjes.
Tenslotte is het ook belangrijk om een positieve reden te hebben om op te staan. Als je mag kiezen tussen jezelf nog een keer om te draaien en naar dromenland te verdwijen, of op te staan en te beginnen aan weer een saaie werkdag met die verschrikkelijke collega's (ik zeg maar wat) en vervolgens thuis te komen in een slechte sfeer, dan is het wellicht het moment om een aantal dingen aan te pakken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!