Dan huil je met droge ogen. Voor het kunnen uiten van verdriet zijn tranen niet onontbeerlijk.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik denk het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Marije2,

Er is al eens de volgende vraag gesteld: 'Kan je uitdrogen door te huilen'. Precies andersom dus. Maar het antwoord dat daar gegeven is, is wellicht ook een antwoord op jouw vraag:

"De traanzakjes zitten achter het ooglid (zie afbeelding) en zorgen ervoor dat het hoornvlies vochtig blijft. Dat is belangrijk voor de breking van het licht. Zonder vocht zie je wazig, wat ik wel eens heb meegemaakt toen ik wat ontstekingen had onder het ooglid.
Het teveel aan vocht gaat via de traanbuisjes aan de binnenkant en komt in de neusholte. Dat merk je goed als je huilt, omdat je dan een waterige neus krijgt (gaat snotteren).
De productie van traanvocht is 1 microliter/minuut dat voldoende is om het oog vochtig te houden. Als je huilt is de voorrraad zo leeg en kan je niet meer "vochtig" huilen. Emotioneel kan je natuurlijk nog wel "huilen". Dat antwoord is ook al gegeven.
Het traanvocht bevat naast zoute stoffen ook een eiwit dat bacteriën onschadelijk maakt. Door te huilen verlies je wat vocht, zout en dit eiwit (lysozym), maar de hoeveelheid is zo weinig dat je lichaam dit zelf aanvult."