Ja, ik zeg ja... Waarom zeg ik dat?... Ontspanning werkt intelligentie in de hand... Iemand die heel gespannen is kan moeilijker op zaken komen in herinnering... Je kent het wel... Wat was dat ook alweer, het ligt op het puntje van de tong... En hoe harder je het probeert hoe minder dat het lukt... Maar even later als je niet meer probeert, dan weet je het plotseling, door de ontspanning...

Dus er is een correlatie tussen intelligentie en (ont)spanning... Doorredenerend mag ik dan ook zeggen dat klassieke muziek ontspanning in de hand werkt. dus mag ik ook zeggen dat je (wellicht tijdelijk) intelligenter wordt van klassieke muziek...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 klinkt logisch

Andere antwoorden (10)

Het is wel rustgevend, dan ben je wel meer geconcentreerd. dus.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel als je je verdiept in de geschiedenis daarvan en de levengeschiedenis van Bach, Beethoven, Strauss, Mozart en al die anderen.
Dus niet door er alleen maar naar te luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nee, dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit verschil in intelligentie en slim zijn. Je kan niet intelligenter worden van klassieke muziek. Wel slimmer als je het zo wilt noemen.
Het is hierboven ook al gezegd, maar als je geest ontspannen is kan je adequaat reageren en ben je helder. Klassieke muziek kan helpen, maar vele andere dingen kunnen ook helpen, zoals sporten, wandelen, boek lezen enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geloof ik niet,je kunt er wel rustiger/ontspannender(als dat een woord is) van worden,maar slimmer dacht ik niet. Volgens mij ben slim of niet slim en dat verandert niet door wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is aangetoond dat het IQ toeneemt als men een instrument leert bespelen; als je dat dan ook nog klassiek doet zeker wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
emotioneel kan je ontladen ,dat is mijn ervaring.Dus het ruimt wel verdriet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit kan maar het effect is wel kort, en het hangt ook nog af naar welk muziekstuk je luistert.
Het staat bekend onder het mozart-effect. (http://en.wikipedia.org/wiki/Mozart_effect)
Proefpersonen moesten een aantal tests doen. De ene helft had naar klassieke muziek geluisterd, de andere helft niet. De eerste helft scoorde hoger, maar het effect duurde slechts 15 minuten.

Wat echter wel is gebleken dat muziek maken intelligenter maakt. Mensen die een instrument bespelen scoren standaard 3 of 4 punten hoger op tests.

(vandaar dat ik dus zo slim ben, nu snap ik het ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Slimmer niet. Maar misschien en hopelijk open je, na een paar keer luisteren, je hart voor klassieke muziek.
Dat is op zich een enorme verrijking, waar je de rest van je leven plezier van zal hebben.