Mijn ontlasting is (bijna) wit, is dit goed?

Na dat ik heb gepoept kijk ik naar mijn ontlasting. Maar deze is bijna helemaal wit... Dus is dit goed? Want ik ben ook nog gestopt met roken, misschien heeft het hier mee iets te maken?

Toegevoegd na 7 minuten:
Nee mijn poep is niet helemaal wit, maar het zit er tegen aan...

Toegevoegd na 9 minuten:
O oke, ik ben nog aan het diëten dus misschien heeft daarmee wel iets te maken...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee niet zo goed dat je er wat mee opschiet :) ! Kijk het nog een dag aan en dan nr de dokter . Wat al door een goede antwoord gever gezegd ! Maar ook wat heb je gegeten (gedronken ) iets kalk houdend ?
Ritsuka
12 jaar geleden
wat eet je op een dag dan, als je op dieet bent, want ik heb echt nog nooit witte poep gezien..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom kijk je naar je eigen poep :O
Ritsuka
12 jaar geleden
@Apocalypse: af en toe kijken naar de eigen urine en ontlasting is een zeer goed idee, omdat een afwijking hierin een indicatie kan geven van een mogelijke ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je een kuurtje van je huisarts gekregen die je op dit moment gebruikt? Ik las in mijn kuurtje (bijsluiter) dat dit een (ernstige) bijwerking kan zijn wat te maken heeft met de lever....

Antwoorden (4)

Witte poep, dat is raar. Ik vind dit als antwoord:

Bij onvoldoende galproductie of obstructie van de galwegen kan de ontlasting er wit uitzien, doordat de galkleurstoffen, die de ontlasting normaal gesproken zijn donkerbruine kleur geven, niet of onvoldoende aanwezig zijn; men spreekt in de kliniek wel van stopverffeces.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog wat aanvullende informatie van een andere bron, geschreven door een kinderarts:

"Als ontlasting regelmatig bijna of helemaal ontkleurd is, dan kan dat komen doordat er onvoldoende gal-uitscheiding in de darm is. Gal geeft de ontlasting zijn bruine – of gele tot zelfs groene – kleur. Een gebrekkige gal-uitscheiding kan het gevolg zijn van een lever-probleem, waardoor er onvoldoende gal wordt aangemaakt. Ook kan er sprake zijn van een obstructie (belemmering), waardoor de gal niet goed door de galwegen kan vloeien.

Beide gal-problemen geven echter ook andere klachten dan alleen maar witte poep, zoals: geel zien, afvallen en moeheid."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De donkere kleur wordt ook veroorzaakt door dode bloedcellen. Mss ligt het daaraan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
donker wit??
Als de lever niet goed werkt of als er een verstopping van de galwegen is dan kan de ontlasting een grijs-witte kleur krijgen…. Dit wordt ook wel ‘stopverfontlasting’ genoemd. De ontlasting mist de bruine kleur omdat er te weinig ‘bilirubine’ in zit. Dit houdt in dat de galwegen dus niet goed functioneren of dat de lever niet goed werkt.
In de lever worden oude rode bloedcellen afgebroken en hierbij komt de gele stof bilirubine vrij. Dit is giftig en verlaat normaal gesproken via de gal met de ontlasting het lichaam.
Als er echter een blokkade in de galwegen/galblaas zit of de lever functioneert niet goed, dan kan deze stof het lichaam dus niet (voldoende) verlaten.
Dit wordt ook wel ‘Geelzucht’ genoemd. De huid en het oogwit wordt dan gelig van kleur omdat de bilirubine het lichaam niet kan verlaten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet aan je voeding ligt is dat niet goed. Als je ontlasting eerder aan de gele kant is, kan dat komen door het drinken van teveel alcohol. Maar ik zie dat je aan het dieten bent, dan zal dat de oorzaak wel niet zijn.

Een ontkleurde ontlasting kan wijzen op een verstopping van de galwegen. Gal is een belangrijke vloeistof voor de spijsvertering in de darm, met name voor de vertering van vetten. Gal wordt aangemaakt door de lever en opgeslagen in de galblaas. Bij onvoldoende galproductie of een obstructie van de galwegen, ziet ontlasting er ontkleurd uit. Ontkleurde ontlasting kan op meerdere ziektes wijzen, maar dan gaat het meestal gepaard met andere klachten.

Het is verstandig om naar de huisarts te gaan als je naast ontkleurde ontlasting, last hebt van bijvoorbeeld lichte koorts, misselijkheid, braken, bloedarmoede, vermoeidheid, pijn in de bovenbuik, donkere urine of geelzucht. Er kunnen ook andere klachten mee gepaard gaan. Daarom is het belangrijk om je gezondheid goed in de gaten te houden als je ontkleurde ontlasting hebt. Het kan een indicator voor o.a. Hepatitis A, galstenen of aandoeningen aan de lever zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed antwoord.
Persoonlijk zou ik ook even naar de huisarts gaan, ook al heb je verder geen andere verschijnselen.
Dit om verdere verschijnselen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Z11 :)