Waarom veranderen mensen?

Dat mensen veranderen is onmiskenbaar. Maar waarom? Welke biologische, sociologische en psychologische factoren spelen een rol?

Ik ben erg nieuwsgierig dus graag een uitgebreid antwoord!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je de mens als individu of de mensheid als geheel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk als individu. Maar als geheel is ook interessant!

Antwoorden (5)

Naarmate een mens ervaringen opdoet veranderen zijn ideeën over zijn leven, de maatschappij, God en de wereld. Je kunt niet eeuwig alles door de ogen van een kind blijven bekijken.
12 jaar geleden
Ik denk door ervaringen, positief of negatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor individuen kunnen allerlei factoren meespelen:
- ervaringen (een traumatische ervaring kan veel invloed hebben)
- sociale omstandigheden (je past je aan, of verzet je juist tegen je directe omgeving)
- eigen initiatief (als je je eigen gedrag wilt veranderen kan dat met enige moeite, al zal het niet iedereen lukken)
- dingen als overgang/penopauze zorgen voor een veranderende hormoonhuishouding die een gedragsverandering teweeg kunnen brengen
- medicijnen en sommige voedingsmiddelen.
Krijgen we je cijfer ook nog te horen hier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ best wel een logische verklaring..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met je cijfer te horen krijgen?
Panta rhei zei Herakleitos al:"Je kunt je voet geen twee maal in dezelfde rivier zetten."
Zoals alles kunnen ook mensen niet anders dan veranderen; het spectaculairst natuurlijk tijdens de ontwikkeling en in negatieve zin tijdens de ouderdom. Maar ook tijdens het volwassen leven veranderen we; alles om ons heen beweegt en verandert en dat laat positieve en negatieve sporen na.
Kortom wie leeft verandert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het doel van elk levend wezen is overleven. De kansen op overleven vergroten wanneer je op je omgeving bent aangepast.
Omdat er verschillende variabelen zijn in 'alles' en deze variabelen tijd hebben om op elkaar reageren speelt er verandering op.
De mens kun je als een variabele zien die anticipeert op andere variabelen van het 'alles' met als doel overleven.
Mensen zijn in staat om op gebeurtenissen te anticiperen omdat we hier iets van kunnen leren, om ons op de omgeving te kunnen aanpassen. Het is interessant te zien waar de mens (veelal onbewust) toe in staat is om in zijn omgeving te passen, dit gaat je voorstellingsvermogen waarschijnlijk te boven.