Is een bord havermout 's morgens goed voor je cholesterolverlaging? Ik maak de havermout met melk en honing.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je daarvoor altijd eieren met spek at wel. Ik bedoel havermout met melk en honing is een prima ontbijt, daar zit amper cholesterol in. Maar ongeveer 20% van onze cholesterol komt uit ons eten, de rest wordt door je lichaam zelf aangemaakt, dus eigenlijk is het belangrijkste voor cholesterol verlaging een gezond leefpatroon. Genoeg sporten een gezond BMI, niet roken etc.Dit verhoogt je goede (HDL) cholesterol en verlaagt je slechte (LDL) cholesterol. Plantesterol zoals becel wil ook helpen om je cholesterol te verlagen met ongeveer 10%Daarnaast zit er ook een genetische factor aan je cholesterol productie waar we op dit moment weinig tegen kunnen doen dan medicijnen (statines) voor slikken.

Havermout is inderdaad heel goed voor een gezonde leefstijl. Het is rijk aan waardevolle eiwitten voor de opbouw en het onderhoud van je lichaam, voedingsvezels die een gunstig effect hebben op je cholesterolgehalte en meervoudig onverzadigde vetten die de kans op hart- en vaatziekten verlagen. De in water oplosbare voedingsvezels helpen het cholesterolgehalte verlagen door als een soort spons dat op te zuigen. Omdat oplosbare voedingsvezels vrijwel niet in andere granen zitten, biedt havermout een belangrijk voordeel boven andere graanproducten. Als je het met magere melk maakt is dat beter dan met volle melk.

Bronnen:
http://www.patientenplatform.nl/index2.php...

Elke dag een bord havermout als ontbijt is een slimme keuze. De oplosbare voedingsvezels in havermout werken namelijk als een spons in je darmen. Daar absorberen ze de cholesterolrijke galzuren en voeren ze af, waardoor je LDL-spiegel daalt. Elke dag een grote kom kan je cholesterolgehalte met twee tot drie procent naar beneden helpen.

Bronnen:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/704/Cholest...

Havermout is juist cholesterol verlagend! Het is dus goed om havermout en zemelen te eten. Het is ook nog eens waardevol voor de stoelgang, het zet de darmen in beweging. Dingen die het cholesterol verhogen zijn meer de voedingstoffen met verzadigd vet. Dit zijn dan ook de dingen die je meer moet vermijden; eigeel, vet vlees, vette (gefrituurde) snacks, vol-vette zuivel zoals volle kwark en 48+ kaas. Voedsel dat helpt je cholesterol te verlagen; havermout en zemelen, vette vis zoals makreel, haring , tonijn en zalm, noten, vooral walnoten en amandelen, soja en tofu.

Bronnen:
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artik...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100