Waarom stressen mensen?

Bijvoorbeeld; wij gaan verhuizen, waarom krijg je dan het gevoel stressen? Of als je gaat solliciteren krijg je ook een stressend gevoel.
Waarom stressen mensen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Stress zorgt voor een reactie in jet lichaam, door het vrijkomen van oa adrelanine maakt je lichaam zich klaar om 'aan te vallen' 'sterk te zijn' . Vroeger was dit nodig om te kunnen overleven, extra energie om hard weg te kunnen rennen voor een roofdier bv.
Tegenwoordig hebben we die reactie van het lichaam niet meer nidig om letterlijk te overleven, maar stress voir iets als een verhuizing of sollicitatie kunnen wel helpen, wat extra energie en oplettendheid bv.
Als de stress maar weer verdwijnt na de gebeurtenis is het niet schadelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verhuizen en solliciteren zijn belangrijke gebeurtenissen in iemands leven. Daar hangt veel vanaf! Vaak is het ook het begin van een heel ander leven. Het is dus niet zo vreemd dat mensen (bewust of onbewust) op zo'n moment gestrest zijn: lichaam en geest maken zich klaar om extra te kunnen presteren.
Pieter2011
12 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten. Ook vaak wordt een 'gewone' (en dus gezonde) nervositeit benoemd als stress, wat dit niet is.

De stress die je noemt met verhuizen of solliciteren heeft vaak als oorzaak de verwachting die erbij wordt gemaakt. Die verwachting willen mensen beslist halen, terwijl je onzeker bent of dit ook gaat gebeuren.

Veel stress verdwijnt door geen verwachting te hebben.
Dit wil helemaal niet zeggen zonder ambitie of geen doel willen nastreven.
Dit kan je jezelf aanwennen, maar veel mensen moeten dit leren. Mensen die open staan voor alles wat komt en daarop anticiperen, dus geen verwachting hebben, zijn héél vaak zonder stress.

Open staan voor wat er komen gaat, je aangeeft, en hiermee om kunnen gaan vergt vertrouwen in jezelf.
Je kunt dit zelf checken door mensen op de goede manier de goede vragen stellen.