Word ik een academisch ziekenhuis minder goed behandeld?

Toegevoegd na 51 seconden:
Volgens een vriend van me werken daar artsen in opleiding samen met 'echte artsen'. Lijdt dit niet tot vervelende situaties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer een ziekenhuis academisch is, wil dat zeggen dat het aan een universiteit gekoppeld is. Deze ziekenhuizen zijn over het algemeen erg goed, de nieuwste technieken worden hier uitgevonden en toegepast. Er lopen ook artsen in opleiding rond, maar die worden op hun beurt begeleid door de artsen die het (soms baanbrekende) onderzoek verrichten en dus énorm veel kennis van zaken hebben. Mijns inziens kan je het niet beter treffen dan in een academisch ziekenhuis. Nou ja, dat wil zeggen, wanneer je toch al naar het ziekenhuis moest. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Exact! :)

Andere antwoorden (5)

Vaak is de kennis in academische ziekenhuizen meer up to date en uitgebreider. Maar het is wel zo dat je mede behandeld kan worden door artsen in opleiding, maar voor zover ze niet bevoegd zijn altijd onder controle en kun je dat weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, misschien word je daar wel juist béter behandeld. Want een arts in opleiding staat altijd onder supervisie. Hij of zij doet juist extra z'n/haar best om jou zo goed mogelijk te helpen. En bij twijfel wordt altijd de specialist geraadpleegd.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En specialistischer dan in een academisch ziekenhuis krijg je ze meestal niet. Daar zit echt de top van de top - een universiteit neemt niet zomaar Jan en alleman aan.
Het klopt dat er mensen rondlopen die een opleiding volgen tot arts, deze mogen echter geen diagnose stellen, dat mag alleen de opleider en dat is vaak een professor, deze heeft het laatste woord, betekent ook meteen dat er geen vervelende situaties kunnen ontstaan.

Ook in gewone ziekenhuizen lopen artsen in opleiding rond, dat zijn de zogenaamde CO-assitenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect, maar dit is onzin. Een arts in opleiding kan allang en breed arts zijn en mag dus diagnosticeren, afhankelijk van de afspraken die daarover gemaakt zijn. Die assistent-artsen volgen ook in perifere ziekenhuizen ziekenhuizen stages. Een co-assistent is een student geneeskunde die stage loopt. Dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees nu is zelf wat je schrijft. Een arts in opleiding is geen arts, kan geen arts zijn, een arts in opleiding is een persoon die de opleiding tot arts volgt. Een arts die een opleiding aan een academisch ziekenhuis volgt is een arts die een cursus volgt om zich te specialiseren of zijn kennis omtrent zijn specialisatie uit te breiden. Dus betreffende onzin: Jou reactie is grote nonsens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zullen we maar stoppen met kwalificaties en ons beperken tot de argumenten?

Iemand die arts wil worden is een student geneeskunde. Als stageloper wordt zo iemand een co-assistent genoemd. Dat gebeurt veelal in een academisch ziekenhuis (studeren doe je aan de universiteit) maar ook in perifere ziekenhuizen en andere gezondheidsinstellingen, zoals bij een huisarts. Eenmaal afgestudeerd ben je basisarts en kun je je eventueel specialiseren. Ga je tijdens die specialistische studie stage lopen dan ben je arts-assistent, ook wel AGIO, assistent-geneeskundige in opleiding, genoemd. In academische ziekenhuizen wordt zelfstandig ge- en behandeld door zowel specialisten, opleiders (waaronder professoren maar er bestaat ook nog zoiets als universitair docent) als assistent-geneeskundigen, ieder met bevoegdheden die duidelijk omschreven zijn. 'Arts in opleiding' is geen duidelijke term; vandaar dat jouw antwoord eerder verwarring sticht dan duidelijkheid creëert, te meer omdat het inhoudelijk niet juist is.
Mijn ervaring is meer dat je aan een veel secuurder regime wordt onderworpen in een academisch ziekenhuis, omdat assistent-artsen en co-assistenten veel meer tijd tot hun beschikking hebben. natuurlijk staan ze onder supervisie maar dat geeft alleen maar extra controle.

Bovendien kan medewerking aan artsen die het vak moeten leren geen kwaad, dunkt me. Hoe zouden ze anders praktijkervaring op moeten doen? Belangrijkste daarbij is natuurlijk wel dat er goede afspraken over gemaakt worden en dat het naar jou als patiënt allemaal netjes gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen hoor; zeker niet; gezien mijn leeftijd heb ik wel ervaring met ziekenhuizen.
Ik heb gelegen in Leiden in het Elisabethziekenhuis, eerst aan de Hooigracht later in het nieuwe in Leiderdorp met prima behandeling en verzorging. later in het AZL aldaar, wat ook nog "gezellig "was, voor zover dat natuurlijk van toepassing is. Verder heb ik in het Maaslandziekenhuis in Sittard mogen verblijven. Ook prima en voor 2 hartoperaties (omleidingen) in Genolier(CH) en 3 weken in het Academisch Ziekenhuis in Maastricht. Niets dan lof.
Kortom het maakt m.i. geen moer uit. Zelf moet je niet vervelend zijn, de artsen en het verplegend personeel doen hun uiterste best, maar ze kunnen niet zo goed tegen zeurkousen. Neem het ze eens kwalijk.