Waarom worden Wilde dieren altijd doodgeschoten als ze een mens hebben vermoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je vraag suggereert dingen die niet waar zijn. Ja, het komt voor dat zo'n dier afgemaakt wordt, maar dat is lang niet altijd het geval. Een voorbeeld hiervan is de pijlstaartrog die Steve Irwin gedood heeft, die is niet afgemaakt.

Verder wordt het wel gedaan om te voorkomen dat zo'n dier het niet nogmaals doet. Ook zal het (deels) met wraakgevoelens te maken hebben: de mens wil altijd laten zien dat hij (als soort) sterker is. Met onze geweren zijn de dieren natuurlijk geen partij voor ons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las op Internet dat er ergens roofdieren waren ontsnapt en dat ze allemaal worden neergeschoten als ze gevonden worden! Dus vandaar mij vraag!

Andere antwoorden (3)

Ervaring leert dat als een wild dier eenmaal mensen bloed geproefd heeft dat vaker doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf denk ik uit wraak. Men maakt er altijd wel een mooi verhaal van, met allerlei goede redenen, maar het is eigenlijk wraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er zeker van dat het geen wraak is.

Een prooi vangen (wat een wild dier doet als hij een mens dood) is zelfbelonend gedrag. Is het eenmaal gelukt, dan wil het wilde dier dit herhalen. Dat is normaal voor een dier. De kans dat een wild dier dus nogmaals probeert om een mens te pakken te nemen is levensgroot. Dat is de reden dat men deze wilde dieren afmaakt.

Dat de pijlstaartrog niet doodgemaakt is, komt hoogstwaarschijnlijk omdat dat dier in een andere categorie van bewustzijn leeft waarbij de kans op herhaling niet groot is.

Neem een hond, simpel voorbeeld, als hij eenmaal een prooi heeft gevangen uit eigen beweging, dus zonder dat hij onder appèl stond, dan is de kans levensgroot dat hij in herhaling valt. Deze niet getrainde hond zal vanaf dat moment niet meer los kunnen lopen waar wild aanwezig is. Omdat de hond eenmaal beloond is (zelfbelonend gedrag) zal hij deze actie ook herhalen als hij de kans ervoor krijgt.
Ivana