Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

In je luchtpijp zitten ontelbaar vele trilhaartjes, die vangen alle stofdeeltjes op die je inademt. De deeltjes blijven plakken aan de haartjes. De haartjes transporteren de deeltjes naar boven door een systeem van bewegingen. Als je hoest, vliegen ze ook naar boven. Dan komen ze uit in je mond, mengen zich in het speeksel en dan slik je ze door.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt goed opgelet tijdens biologie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ bazz, bedoel je dat het slijm de hele verteringsprocedure doorstaat, de stofdeeltjes vervolgens in de wc belanden, in het riool, naar de waterzuiveringsinstallatie en daarna joost mag weten waar heen gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je niest het uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet volledig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theobdn, op zich is het fijn als je dan zegt wat er niet volledig is, ik ben benieuwd .

Andere antwoorden (4)

Nou, je hebt vast door dat je ook uitademt. Je ademt dan de nutteloze stoffen uit. Wat je niet uitademt is O2 (=zuurstof). Dat gebruik je namelijk en zet je samen met glucose en andere voedingsstoffen geloof ik om in H2O (=water) en CO2 (=koostofdioxide). Dat adem je dus samen met die andere nutteloze stoffen uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het antwoord drieledig is: het grootste deel van de stofdeeltjes en virussen e.d. zal gevangen worden in de trilhaarjes en slijm. Een kleiner deel zal uitgeademd worden. Een iets groter deel zal uitgehoest worden, mits je zoveel binnen krijgt dat je als reactie gaat hoesten. Dus wat mij betreft een compensatieplus voor deels een naar mijn bescheiden mening toch deels goed antwoord.
Vergeet hoesten en niezen niet dat helpt ook erg met irriterende stoffen (oa stof) weer kwijt te raken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al omschreven is wordt het grootste deel lucht gezuiverd door de trilhaartjes.

Echter een kleine hoeveelheid, en dan met name het echte fijnstof, komt toch in de longen terecht, daar wordt het ingekapseld door vocht en wordt het ook omhoog getransporteerd.

Een hel kleine hoeveelheid blijft achter in de longen en wordt ingekapseld, deze laatste is zeer gevaarlijk, het kan longkanker veroorzaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarvoor hebben we slijmvliezen voor.
Zoals snot en speeksel.
Deze houden de stofdeeltjes tegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding